zmiany-w-kodeksie-drogowym-2020

Zmiany w Kodeksie Drogowym 2020 – przegląd nadchodzących i istniejących zmian

W ostatnim czasie sporo mówi się o już wprowadzonych, ale także planowanych zmianach w Kodeksie Drogowym. Modyfikacje te mają na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na drogach, większą dyscyplinę wśród kierowców oraz ukrócenie procederu związanego z oszustwami przy sprzedaży aut. Przeanalizuję zatem zmiany w Kodeksie Drogowym, które były zaplanowane od 1 lipca tego roku, jednak w tym terminie nie wejdą w życie. Przypomnę także te przepisy, które obowiązują od zeszłego roku i od początku obecnego.

Zmiany w kodeksie drogowym

Zmiany w Kodeksie Drogowym, które miały wejść od 1 lipca 2020r.

Szumnie zapowiadane zmiany w Kodeksie Drogowym, mające wejść od początku lipca tego roku „niestety” nie trafiły nawet pod obrady sejmu! Co za tym idzie, ich wdrożenie zostało przełożone na bliżej nieokreślony termin. Oczywiście niektórym te opóźnienia będą na rękę, jednak warto już dziś sprawdzić najważniejsze informacje, o jakich powinien wiedzieć każdy kierowca. Prędzej, czy później będziemy musieli się do nich zastosować.

Przepis nr 1

Dyskusje o tej modyfikacji w kodeksie drogowym wzbudzają chyba najwięcej emocji. Chodzi o bezwzględne pierwszeństwo pieszego przed wejściem na pasy. Dziś pieszy ma pierwszeństwo, dopiero, gdy znajduje się na pasach. Po zmianie, to kierowca będzie musiał zatrzymać się przed przejściem już wtedy, gdy tylko zobaczy, że pieszy zbliża się do niego.

Przepis nr 2

Planowane jest także ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym również w godzinach nocnych (od 23.00 do 5.00). Aktualnie w nocy możemy poruszać się 60km/h zaś w ciągu dnia 50 km/h. Przepis ten ma zatem ujednolicić ograniczenie prędkości do 50km/h przez całą dobę.

Przepis nr 3

Do tej pory prawo jazdy mogliśmy stracić przekraczając dozwoloną prędkość o 50km/h, ale tylko w obszarze zabudowanym. Po wejściu nowych przepisów stracimy je na 3 miesiące, także poza terenem zabudowanym.

Przepis nr 4

Wyższe mandaty. Tego chyba nie tłumaczyć. Nikt z nas nie lubi płacić mandatów. A być może będą one jeszcze bardziej dotkliwe dla naszego portfela. Wg założenia, ma to zmotywować kierowców do bardziej ostrożnej jazdy, ale czy na pewno podziała to na wszystkich?

Zmiany w kodeksie drogowym

Zmiany w Kodeksie Drogowym, które weszły pod koniec 2019 roku

Jazda na suwak

To tak naprawdę przepis, który już od dawna był praktykowany na naszych drogach. Teraz został on uregulowany i stał się obowiązkowy. Polega na tym, że kierujący znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (np.: koniec jezdni, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, staje się w uprzywilejowanej pozycji i powinien zostać wpuszczony przez kierującego jadącego sąsiednim pasem. Ma to poprawiać płynność ruchu w sytuacji korków i zatorów drogowych spowodowanych np. remontami czy wypadkami.

Korytarz życia

Obowiązek tworzenia korytarza życia

To też teoretycznie znany przepis, który jednak został doprecyzowany. Dzięki niemu wszyscy powinniśmy jednakowo zachować się w przypadku, kiedy konieczne jest przepuszczanie pojazdów uprzywilejowanych. Przepis mówi tak: kierowcy będący na lewym pasie zjeżdżają na lewo, a Ci na prawym – na prawo. Gdy pasów jest więcej, kierowcy ze skrajnego lewego zjeżdżają na lewo, z pozostałych pasów na prawo, tak aby swobodnie przepuścić pojazd jadący do wypadku.

Nowe zasady podczas kontroli policji

Podczas zatrzymania do policyjnej kontroli, kierowca powinien trzymać ręce na kierownicy i nie wykonywać żadnych gwałtownych ruchów. Ponadto powinien pozostać w aucie, a wyjść z niego może wyłącznie na polecenie policjanta. Jeżeli kierowca nie zastosuje się do tych zasad, może otrzymać mandat nawet do kwoty 500 zł. I taki mandat będziemy mogli zapłacić bardzo szybko. Uruchomiono bowiem możliwość płatności kartą płatniczą.

Ponadto policjanci mają prawo zatrzymać radiowóz, nawet w miejscu do tego niedozwolonym. Oczywiście, o ile nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego. Warunkiem jest to, by postój pojazdu w takim miejscu był ściśle związany z wykonywanymi czynnościami służbowymi. Funkcjonariusz przed rozpoczęciem kontroli ma obowiązek przedstawienia się, podania przyczyny zatrzymania, jednak legitymację służbową może pokazać wyłącznie na prośbę kierowcy. Wyjątkiem jest przebywanie w stroju cywilnym, bo wtedy ma obowiązek przedstawić się od razu.

Zmiany w kodeksie drogowym 2020
Zmiany w kodeksie drogowym 2020

Zmiany w Kodeksie Drogowym, które weszły w życie 1 stycznia 2020r.

Poniższe przepisy obowiązują już od ponad pół roku, ale czy wszyscy je znamy i jesteśmy ich świadomi?

Kolejne zmiany dotyczące kontroli drogowych

Od 1 stycznia 2020 roku kontrole policyjne zostały rozszerzone o dodatkowy aspekt. Policjant jest zobowiązany do odczytania i zapisania przebiegu kontrolowanego pojazdu. Ma to na celu zahamowanie zjawiska cofania liczników. Funkcjonariusz ma także prawo (ale nie obowiązek) sprawdzić numer identyfikacyjny pojazdu – VIN.

Wymiany liczników pod specjalnym nadzorem,

W przypadku wymiany licznika kilometrów, obowiązkiem posiadacza pojazdu stała się wizyta na Stacji Kontroli Pojazdów. Celem tego zapisu jest udokumentowanie takiej zmiany w centralnej bazie CEPiK, a co za tym idzie minimalizowanie działań nieuczciwych handlarzy przy sprzedaży aut. Wymiana licznika na „młodszy”, była właśnie jednym ze sposobów na „korektę” przejechanych kilometrów. 

Cofanie liczników będzie karane

Kary za nieprzerejestrowanie pojazdu

Od początku tego roku, każdy właściciel pojazdu zakupionego na terenie Unii Europejskiej powinien zarejestrować go najpóźniej 30 dnia od daty zakupu. Ma to położyć kres powszechnemu procederowi nie przerejestrowywania aut i jeżdżenia na „blachach” poprzedniego właściciela.

Limity w egzaminowaniu kandydatów na kierowców

Od 1 stycznia 2020 roku każdy egzaminator w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego może przeprowadzić tylko do 8 egzaminów dziennie. Zmiany w kodeksie drogowym w tym aspekcie, mają poprawić jakość egzaminów, a tym samym kierowców trafiających potem na publiczne drogi. Skończy się także potęgowanie stresu dla egzaminowanych, ponieważ teraz są wzywani na wyznaczoną godzinę, a nie jak wcześniej – czekali godzinami na placu manewrowym na swoją kolej.

Zielone tablice rejestracyjne

Od stycznia 2020 roku na drogach możemy zobaczyć zielone tablice rejestracyjne. Występują ich dwa rodzaje. Tablice z białym tłem i zieloną czcionką są przeznaczone do firm zajmujących się profesjonalną sprzedażą samochodów, czyli np. komisów, dealerów, itp. Można z nich korzystać podczas jazd testowych, nawet jeśli pojazd nie jest zarejestrowany. Takie rejestracje można wykorzystywać dla wielu pojazdów, bo nie są przypisane do konkretnego samochodu tylko do firmy.

Tablice z czarną czcionką i zielonym tłem, spotkać możemy na samochodach elektrycznych i wodorowych. Powinno to ułatwić odróżnienie auta ekologicznego od spalinowego. Były przypadki pomyłkowych zatrzymań przez Policję aut elektrycznych jadących po buspasach. Później okazywało się, że mają prawo po nich jeździć, choć na pierwszy rzut oka nie można było tego zweryfikować. Teraz ten problem powinien przestać istnieć.

Zielone tablice rejestracyjne

Podsumowanie

Czy planowane zmiany w Kodeksie Drogowym pomogą poprawić bezpieczeństwo na naszych drogach i ograniczą oszustwa nieuczciwych handlarzy? Mimo, że niektóre zmiany, nie wszystkim przypadną do gustu, to z całą pewnością można stwierdzić, że jest to krok w dobrym kierunku. Trzeba jednak dodać, że na dzień dzisiejszy nie sposób określić kiedy planowane przepisy wejdą w życie. Dzięki temu, mamy czas na zapoznanie się i oswojenie z nowymi wytycznymi, które wkrótce każdego z nas kierowców, będą dotyczyć w jednakowym stopniu.

2 thoughts on “Zmiany w Kodeksie Drogowym 2020 – przegląd nadchodzących i istniejących zmian

  1. Zmiany przepisów, więcej kar, a bezpieczeństwo na drogach dalej słabe. Moim zdaniem mamy np. w miastach za dużo znaków, które są bardzo przytłaczające. Ostatnio musiałem przejechać przez centrum rozkopanego Krakowa i poczułem stres jak na egzaminie prawa jazdy. Poruszałem się samochodem w kilku krajach zachodnich i nie mają oni tylu znaków nakazów i zakazów przy każdej możliwej ulicy. Brakuje nam większej kultury jazdy i poszanowania drugiej osoby na drodze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *