Zacznę od definicji, co oznacza dla mnie idealne auto rodzinne.
Wg mnie to auto bezpieczne, z dużą ilością przestrzeni pasażerskiej jak i bagażowej. Komfortowe, uniwersalne, ekonomiczne, łatwe w obsłudze, a przy tym posiadające spory zapas mocy zarówno dla bezpiecznych manewrów wyprzedzania jak i dla zapewnienia wspaniałych doznań i radości z jazdy.
Dlatego powstał ten wykaz parametrów, które będę weryfikował podczas każdego testu i oceniał je w skali od 1 do 5:
Słaby
Wystarczający
Dobry
Bardzo dobry
Rewelacyjny
Oto cechy podlegające ocenie:
Wygoda podróżowania
- wygoda foteli,
- przestronność kabiny,
- poziom hałasu w trakcie jazdy,
- twardość zawieszenia i komfort tłumienia nierówności,
Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów
- wyniki testów Euro NCAP dla ochrony kierowców, pasażerów i dzieci,
- ilość możliwych do dokupienia systemów bezpieczeństwa czynnego oraz biernego,
Osiągi, czyli moc i elastyczność silnika
- duża moc to nie tylko dużo emocji i frajdy z jazdy. To także duża porcja bezpieczeństwa podczas wyprzedzania. A jak wiemy pomimo ciągle rosnącej sieci dróg ekspresowych i autostrad, tak naprawdę najwięcej mamy w Polsce dróg dwujezdniowych i każdy manewr wyprzedzania powinien być przemyślany i jednocześnie zdecydowany. Zatem im lepsze przyśpieszenie tym mniejsze ryzyko, że się nam nie uda.
Komfort tylnego rzędu
- ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie,
- kąt pochylenia oparcia,
- szerokość tylnych drzwi oraz komfort zajmowania miejsca i wygoda wkładania dziecka do fotelika,
- wysokość siedzenia+przeszklenie kabiny = widoczność,
- możliwość ładowania w tylnym rzędzie telefonów, tabletów i innych urządzeń często „niezbędnych” młodym podróżnikom
Bagażnik – pojemność i ustawność
- czy bez problemu zmieści się pełnowymiarowy wózek, czy niezbędne akcesoria dla nastolatka i oczywiście odpowiednia ilość bagaży na dłuższe podróże.
- wysokość progu załadunkowego
- możliwość bezdotykowego otwierania.
Interpretacja wyników:
- Słaby poniżej 300 litrów
- Wystarczający 301-400 l.
- Dobry 401-500 l.
- Bardzo dobry 501 – 600 l.
- Rewelacyjny powyżej 600 l.
Uniwersalność
czyli możliwość wykorzystania pojazdu w różnych sytuacjach . Im więcej zdolności tym lepsza ocena. Każda cecha to jeden punkt.
- auto do miasta,
- auto na długie trasy,
- auto o reprezentacyjnym lub/i nietuzinkowym wyglądzie,
- auto w teren,
- auto ze sportowymi genami.
Ekonomia zakupu i użytkowania
- Idealne auto rodzinne powinno być dostępne dla przeciętnie zarabiającej, polskiej rodziny. Sprawdzał będę zatem cenę zakupu testowanej wersji silnikowej i wariantu wyposażenia. Poza tym sprawdzę ceny przeglądów i materiałów eksploatacyjnych.
Test ŁOSOSIA
- Mój autorski test ŁOSOSIA, czyli sprawdzian Łatwości Obsługi Systemów Oraz Stopnia Intuicyjności Auta. Dobrze wiemy, że nowe pojazdy są wręcz naszpikowane ilością funkcji, bajerów i innych wodotrysków. Wszystko fajnie, tylko czy chcąc wykonać podstawowe czynności jak np. ustawienie godziny czy zaprogramowanie stacji radiowej nie pogubimy się w gąszczu funkcjonalności i zbędnych ulepszeń? Zatem prosta obsługa pokładowych systemów to brak zbędnych nerwów i bezpieczeństwo, szczególnie, że wielu z nas lubi „majstrować” w ustawieniach w czasie jazdy.
- W próbie tej osoba nie znająca wcześniej pojazdu musiała wykonać następujące czynności:
- Zaprogramować stację radiową (w naszym przypadku – Radio Gdańsk)
- Ustawić zegarek na wyświetlaczu na godzinę 15:15
- Włączyć pakiet ustawień na trudne warunki pogodowe (włączenie świateł przeciwmgielnych przednich i tylnych, włączenie klimatyzacji na max na przednią szybę, włączenie podgrzewania tylnej szyby i ustawienie przedniej wycieraczki na najszybszy tryb)
- Odnaleźć przycisk otwarcia wlewu paliwa
- Łączny zsumowany czas w sekundach to liczba punktów, które są brane pod uwagę do naszego rankingu.
- Im niższa wartość tym lepiej.
Interpretacja wyników:
- Słaby powyżej 250 sekund
- Wystarczający 201-250s
- Dobry 151-200s
- Bardzo dobry 100-150 s
- Rewelacyjny – poniżej 100s.
Ekologia i zużycie paliwa
to nie tylko moda, ale i konieczność, byśmy my i nasze dzieci mogli żyć w czystszym świecie. Tak, tak wiem, że metan wydalany przez zwierzęta czy jeden oceaniczny tankowiec wytwarzają więcej zanieczyszczeń niż ileś tam samochodów, jednak najlepiej zacząć od siebie. Reasumując, to ocena spalania, a co za tym idzie, emisji szkodliwych substancji.
Interpretacja wyników spalania:
- Słabe powyżej 13,l litrów /100km.
- Wystarczające 10,1-13,0 l./100km
- Dobre 8,1 do 10 l./100km
- Bardzo dobre 6,00-8,00 l./100km
- Rewelacyjne – poniżej 6 l./100km
Emocje z jazdy, gdy jesteśmy sam na sam z autem:)
- Ten punkt jest niejako przeciwieństwem tego powyżej jednak jest to coś, co każdy Moto Tata lubi najbardziej. Czucie auta, płynność rozwijania mocy, przyczepność, prowadzenie, dźwięk silnika i wydechu. Jednym słowem adrenalina, którą potrafi wygenerować nasze auto w miejscach, gdzie możemy wykrzesać z niego w bezpiecznych warunkach 100% możliwości. W przypadku aut terenowych będę badał jaką satysfakcję daje poruszanie się takimi autami w terenie. Będzie to zapewne inny rodzaj emocji, ale nie mniej istotny.
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ […]
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ […]
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ […]
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ […]
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ […]
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ […]
Poszukiwania rodzinnego auta to w moim nie lada problem. Podzielone zdania domowników spędzają sen z powiek, ale szukamy ciągle ?
[…] Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdują się TUTAJ. […]