MotoTato
Motoryzacja widziana okiem rodzica

Ubezpieczenie motocykla – jak zrobić to krok po kroku

W Polsce z roku na rok rośnie popularność motocykli i motorowerów. Każdej wiosny na krajowe drogi wyjeżdża coraz więcej jednośladów. Zgodnie z prawem właściciel motocykla musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Motocyklista może również zdecydować się na AC i NNW.

W grudniu 2021 w Polsce zarejestrowano 2 343 nowych motocykli i motorowerów. Liczba ta oznacza wzrost rejestracji w stosunku do poprzedniego miesiąca o 34,5%. Jednocześnie wynik ten jest mniejszy o 58,94% w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Łącznie w ciągu całego roku 2021 w wydziałach komunikacji zarejestrowano 34 289 jednośladów.

Liderem rankingu rejestracji roku 2021 jest Romet Motors – w okresie 12 miesięcy zarejestrowanych zostało 3 829 sztuk pojazdów tej marki. Drugą pozycję zajęła Honda z rejestracjami na poziomie 3 655 modeli. Trzeci w zestawieniu był Junak z liczbą 2 968 zarejestrowanych jednośladów.

Od rejestracji zaczynają się formalności dotyczące motocykli, ale na tym się nie kończą. Każdy jednoślad musi mieć bowiem ubezpieczenie.

Rejestracja motocykla

Rejestracja motocykla odbywa się tak samo, jak rejestracja samochodu. Podstawowym dokumentem niezbędnym do rejestracji jest umowa kupna-sprzedaży, która powinna zawierać dane osobowe kupującego i sprzedającego, kwotę sprzedaży oraz informacje na temat motocykla (model, marka, rok produkcji, przebieg, numer VIN i numer rejestracji). Taka umowa powinna być podpisana przez kupującego i sprzedającego, musi mieć datę spisania dokumentu i być sporządzona w dwóch takich samych egzemplarzach.

Dodatkowo do Wydziału Komunikacji, oprócz umowy, potrzebny jest dowód rejestracyjny i w niektórych przypadkach także karta pojazdu. Przy rejestracji trzeba wypełnić wniosek i wraz z potrzebnymi dokumentami złożyć w urzędzie. Kupujący ma na to 30 dni od momentu zakupu pojazdu. Dodatkowo trzeba uiścić niezbędne opłaty i odebrać czasowy (miękki) dowód rejestracyjny, który uprawnia kierowcę do jazdy motocyklem przez 30 dni.

Ubezpieczenie OC dla motocykla

Po dokonaniu rejestracji właściciel motocykla, zgodne z polskim prawem, ma obowiązek wykupić ubezpieczenie OC. Kierowca jednośladu musi posiadać obowiązkową polisę komunikacyjną na 12 miesięcy. W przypadku motocykli obowiązują te same przepisy, które obejmują właścicieli samochodów. To oznacza, że mimo tego, iż właściciel jednośladu korzysta z niego najczęściej tylko wiosną i latem, to OC musi posiadać przez cały rok, także w tych miesiącach, kiedy motor stoi nieużywany w garażu. Brak polisy OC jest karalny już od pierwszego dnia braku ubezpieczenia. Za nieubezpieczony motocykl do 3 dni zapłacimy 200 zł. Jeśli brak polisy przedłużył się od 4 do 14 dni, wtedy kara pieniężna wyniesie 500 zł. W sytuacji, gdy jednoślad był użytkowany bez OC przez okres dłuższy niż 14 dni, wtedy kara wyniesie 1000 zł.

Od czego zależy cena polisy OC motocykla?

Wysokość składki OC motocykla zależy od różnych czynników. Istotne są dane właściciela jednośladu, jego historia ubezpieczenia, doświadczenie za kierownicą i wypadkowość. Ważnym aspektem ceny polisy OC są również informacje o ubezpieczanym motocyklu, w tym m.in. jego marka, model, wiek oraz pojemność silnika. W mniejszym stopniu na koszt ubezpieczenia OC może wpływać miejsce zamieszkania kierowcy, co jest związane z wypadkowością w regionie, gdzie kierowca jest zameldowany. Ocena ryzyka związanego z ubezpieczeniem motocykla przebiega podobnie jak w przypadku każdego pojazdu.

– Cena ubezpieczenia motocykla może różnić się w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego, ale zakres obowiązkowego OC jest zawsze taki sam – wyjaśnia ekspert internetowej porównywarki ubezpieczeń punkta.pl. – Aby znaleźć najtańszą polisę OC dla jednośladu, warto skorzystać z porównywarki internetowej. Wystarczy wpisać tam potrzebne dane dotyczące motoru i kierowcy, a po chwili pojawią się oferty dostosowane do naszych potrzeb. Wystarczy wybrać najkorzystniejszą. To najszybszy sposób znalezienia dobrego ubezpieczenia motocykla – podkreśla ekspert.

Polisa AC, NNW – kiedy warto?

Znalezienie ubezpieczenia AC dla motocykla nie jest łatwe, ponieważ nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe oferują tego typu polisę. Jeśli mają taki produkt w ofercie, może być dość drogi. Jednym z powodów tak znikomej oferty AC dla motocykla na rynku ubezpieczeń jest ryzyko poważnego uszkodzenia motoru podczas wypadku, co w konsekwencji generuje wysokie koszty likwidacji szkody dla ubezpieczyciela. Ponadto za ubezpieczenie motocykla od kradzieży w niektórych towarzystwach trzeba zapłacić dodatkową składkę. Cena takiego ubezpieczenia jest ustalana indywidualnie. Zdecydowanie taniej będzie, jeśli właściciel motocykla wykupi AC w pakiecie z OC.

Właściciel motocykla powinien rozważyć również wykupienie ubezpieczenia NNW, ponieważ w czasie wypadku nie chroni go karoseria, pasy czy też poduszka powietrzna. Z tego względu kierowca jednośladu jest bardziej narażony na poważny uszczerbek na zdrowiu. Takie ubezpieczenie jest oferowane wraz z polisą OC, a jego koszt nie jest wysoki i sięga zazwyczaj kilkudziesięciu złotych. Zanim kierowca zdecyduje się na zakup NNW, powinien sprawdzić sumę ubezpieczenia. W przypadku tej polisy odszkodowanie wypłacane jest procentowo w zależności od stopnia doznanego uszczerbku na zdrowiu.

Warto wiedzieć, że kierowca motocykla, który spowoduje wypadek bez ważnej obowiązkowej polisy OC, może stracić dorobek całego życia. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaca poszkodowanemu w wypadku rekompensatę, jednak zwrot kosztów (tzw. regres) będzie obciążać sprawcę zdarzenia drogowego. Nie warto ryzykować i lepiej pamiętać o ubezpieczeniu motocykla.

2 Komentarze
  1. oska - napisał

    czy ktoś kto ma prawo jazdy na motocykl mógłby napisać jak wyglądała nauka, egzaminy itp? mam już prawko na samochód, ale chcę czegoś więcej 😀 na jakich motorach się jeździ w szkole jazdy i czy nauka trwa krócej czy dłużej niż na auto?

  2. Jednym z najbardziej wartościowych elementów powyższego tekstu wydaje się być podkreślenie roli odpowiedniego ubezpieczenia w życiu motocyklisty. Autor nie traktuje tego tematu jedynie formalnie, lecz jako istotny element dbania o bezpieczeństwo i spokój umysłu podczas jazdy. To przesłanie, że ubezpieczenie to nie tylko wymóg prawny, ale również sposób na zminimalizowanie ryzyka, jest niezmiernie istotne. Oby tak dalej.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Akceptuj Czytaj więcej