MotoTato
Motoryzacja widziana okiem rodzica

Tory wyścigowe w Polsce, czyli gdzie bezpiecznie wyszaleć się za kółkiem

Czy masz czasem ochotę poczuć się jak kierowca wyścigowy? Albo szukasz przyjemnego sposobu na podniesienie poziomu adrenaliny? A może kupiłeś sobie wymarzony, szybki samochód i dochodzisz do wniosku, że na publicznych drogach nie wykorzystasz jego potencjału? Gdzie w bezpiecznych warunkach mógłbyś docenić jego osiągi? A przy tej okazji zapewnić sobie mnóstwo dobrej zabawy. Najlepszym do tego miejscem będzie z pewnością wizyta na torze wyścigowym. Jest ich w Polsce całkiem sporo i w zasadzie każdy może spróbować takiej ekstremalnej jazdy. A które tory wyścigowe w Polsce są warte odwiedzenia w pierwszej kolejności?

Przegląd torów wyścigowych w Polsce

Tor Poznań

Nie sposób rozpocząć takiego przeglądu od przedstawienia najsłynniejszego obiektu tego typu w Polsce, czyli Toru Poznań. To jedyny w naszym kraju tor wyścigowy z homologacją FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej). Dzięki temu, możliwa jest organizacja w tym miejscu wyścigów motocyklowych i samochodowych najwyższej rangi. Ciekawostką jest to, że przy jego projektowaniu, swój wkład miał m.in. Bernie Ecclestone, czyli były szef Formuły 1. Jest to obiekt, który składa się z toru samochodowo-motocyklowego o długości 4,1 km oraz toru kartingowego mierzącego 1,5 km. Szerokość obu jezdni na całej długości wynosi 12 m. Często są tam organizowane zamknięte imprezy wyścigowe, ale także wydarzenia dla amatorów.

Silesia Ring

Tor Silesia Ring jest najnowszym tego typu obiektem w Polsce. Zbudowany został w 2016 roku na terenie lotniska w Kamieniu Śląskim, nieopodal Opola. Posiada 7 różnych konfiguracji toru, z czego nitka główna liczy 3,6 km. Minimalna szerokość jezdni wynosi 12 metrów, a najdłuższa prosta to aż 730 metrów. Tor powstał głównie z myślą o szkoleniach oraz doskonaleniu techniki jazdy. Organizowane są tu także różnego rodzaju imprezy i wydarzenia sportowe, eventy motoryzacyjne oraz moto-pikniki. W kompleks obiektu Silesia Ring wchodzi również tor do jazdy off-road oraz sekcja dla quadów. Warto dodać, że na torze Silesia Ring ulokowane oficjalne centrum szkoleniowe – Porsche Experience Centre. Dumnie tworzy ono sieć paru prestiżowych torów z całego świata, gdzie szkolą się klienci i miłośnicy marki Porsche.

Tory wyścigowe w Polsce - Silesia Ring

Tor Jastrząb

Tor ten zaprojektowano i zbudowano z myślą o użytkownikach motocykli i samochodów oraz osobach zainteresowanych szkoleniami. Posiada jezdnię o nawierzchni asfaltowo-szutrowej, a jego łączna długość wynosi 3,5 km. Tor Jastrząb znajduje się 24 kilometry od Radomia i pokrywa obszar aż 20 hektarów. Układ toru głównego umożliwia jazdę z wykorzystaniem licznych konfiguracji trasy, zależnie od stopnia zaawansowania i umiejętności kierowców. Tor Jastrząb można podzielić na parę segmentów. Tor główny przeznaczony do szybkiej jazdy, tor gokartowy, długa prosta do wyścigów na ¼ mili oraz płyty poślizgowe do szkoleń kierowców. W skład kompleksu wchodzi także zaplecze serwisowe, noclegowe oraz trybuny z widokiem na tor. Ponadto, dzięki zainstalowaniu oświetlenia na całej długości toru, jazdy mogą się odbywać bez przeszkód także o zmroku. Jako jeden z nielicznych torów wyścigowych w Polsce, który powstał zupełnie od podstaw, a nie na bazie dawnego lotniska, czy innego już istniejącego obiektu.

Tor Kielce

Tor Kielce zlokalizowany jest na płycie lotniska sportowego około 10km do Kielc. Jest obiektem dość wiekowym, gdyż działa już od 1937 r. Posiada szeroki pas startowy o długości około 1,2 km. Umożliwia to wyznaczenie atrakcyjnych, dynamicznych tras, z dużą ilością szybkich zakrętów oraz ciasnych nawrotów. Najdłuższa prosta ma 400 m długości i pozwala osiągnąć znaczne prędkości. Dobra nawierzchnia pozwala poczuć niecodzienne przeciążenia w szybko pokonywanych zakrętach oraz granicę przyczepności opon.

Tory wyścigowe w Polsce - Tor Kielce

Tor Bemowo

Autodrom Bemowo to jedna z najlepszych miejscówek dla mieszkańców Warszawy i okolic. Obiekt jest położony w zachodniej części miasta, na płycie dawnego warszawskiego lotniska – Babice. Posiada betonowy pas startowy o długości ponad 1,3 km, który można dość elastyczne konfigurować w zależności od potrzeb uczestników.  Odbywa się na nim wiele wydarzeń motoryzacyjnych, w tym jeden z odcinków Rajdu Barbórka. Organizowane są tutaj także szkolenia i kursy doszkalające umiejętności za kierownicą. Trzeba mieć świadomość, że niektóre tory wyścigowe w Polsce powstają właśnie na bazie już istniejącej infrastruktury. Najczęściej są to byłe lotniska lub nieużywane pasy startowe.

Tor Ułęż

Nieco ponad 100 km od stolicy znajdziemy Moto Park Ułęż. Obiekt zlokalizowany jest na dawnym lotnisku i posiada asfaltową nawierzchnię. Jego pas startowy daje możliwość rozpędzenia się do wysokich prędkości. Można swobodnie konfigurować jego ustawienie na długościach do 2,5 km. Na miejscu organizowane są różne imprezy motoryzacyjne, w tym dni jazd otwartych dla amatorów (Track Day). Aby wziąć udział w takiej swobodnej jeździe po torze, zazwyczaj wystarczy ważne prawo jazdy, sprawny samochód potwierdzony ważnym badaniem technicznym oraz kask. Mimo, że tory wyścigowe w Polsce to zamknięte obiekty, to nie muszę wspominać, że aby z nich korzystać, trzeba być trzeźwym.

Tory samochodowe w Polsce - Tor Ułęż

Tory wyścigowe w Polsce – podsumowanie

Oczywiście nie wymieniłem tu wszystkich obiektów, szczególnie tych powstałych jako Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy (ODTJ), o których jednak wspomnę w osobnym artykule. W nich stawia się bardziej na naukę odpowiednich nawyków podczas trudnych warunków, niż na rozrywkę. Jazda na profesjonalnym torze to jednak nie tylko doskonała rozrywka, ale także możliwość poznania auta oraz naszych możliwości w ekstremalnych warunkach Na drodze publicznej z pewnością nie doświadczamy tak wysokich prędkości, szybko pokonywanych zakrętów, czy gwałtownego hamowania na granicy przyczepności. Ponadto, w celu zmaksymalizowania wrażeń z wizyty na torze, istnieje możliwość wypożyczenia od specjalnych firm auta stricte sportowego. Emocje do pełna mamy wtedy zagwarantowane.

2 Komentarze
  1. P-Sz - napisał

    Warto dorzucić do tego zestawienia Tor Łódź i Kartodrom Bydgoszcz. Krótkie tory, ale na taki popołudniowy wypad treningowy są super, a dużo łatwiej się tam dostać niż na Poznań czy Ułęż.

    1. mototato - napisał

      Dzieki za komentarz. Bedzie osobny artykuł o ośrodkach typu ODTJ więc na pewno się tam pojawią.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Akceptuj Czytaj więcej