Co jest najlepszą rekomendacją dla bohatera tego testu? To, że Volvo XC60 jest najchętniej kupowanym modelem segmentu premium w Polsce. To prawdziwa lokomotywa pociągowa szwedzkiej marki i już od dłuższego czasu znajduje się na dobrych torach, zyskując co raz to nowych klientów. Co stoi za sukcesem tego zgrabnego i funkcjonalnego SUV-a? Tego postarałem się dowiedzieć podczas kilkudniowej przygody w górach. A przyznam, że warunki do testu były wręcz idealne. Ale po kolei.
Dla ciebie, dla rodziny
Volvo XC60 to samochód, który z pewnością zadowoli kierowców poszukujących praktyczności, bezpieczeństwa i komfortu, a zwłaszcza jeśli szukają auta rodzinngo. Volvo XC60 oferuje przestronne wnętrze z dużą ilością miejsca dla pasażerów oraz bagażu. Bagażnik o pojemności 505 litrów pozwala na przewóz dużej ilości bagażu, co jest szczególnie ważne podczas rodzinnych wyjazdów lub wakacji. Poszczególne siedzenia tylne można łatwo złożyć na płasko zwiększając przestrzeń ładunkową do 1410 litrów. Volvo dba także o odpowiednie warunki podróży, a stwierdzenie „sorry, taki mamy klimat” tu nie obowiązuje. Posiada on zaawansowany filtr w systemie wentylacyjnym, który eliminuje nawet 95% cząstek stałych z powietrza dopływającego do kabiny. Dzięki temu wszyscy pasażerowie mogą oddychać zdrowszym powietrzem, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz. Można nawet monitorować stężenie cząstek i pyłków w powietrzu zewnętrznym.
(R)-Design
Testowana wersja posiadała mój ulubiony pakiet wyposażenia, czyli R-Design. Czarny grill i obudowy lusterek, duże koła i inne sportowe smaczki nadają rodzinnemu przecież autu, dynamicznego charakteru. W środku znajdziemy stworzone z naturalnego drewna elementy dekoracyjne, a prawdziwym rarytasem jest dźwignia zmiany biegów z prawdziwego szwedzkiego kryształu. Została ona wykonana ręcznie specjalnie dla Volvo przez firmę Orrefors i szczególnie po podświetleniu robi wrażenie. Skórzane fotele z wysuwanym dodatkowo podparciem dla ud, to szczególnie dla wysokich osób prawdziwy majstersztyk. Siedzi się tu niezwykle wygodnie, a nawet długie nogi zdajdują się w super wygodnej pozycji. Brawo dla Szwedów.
Bezpieczeństwo w Volvo XC60
Kwintesencja Volvo, czyli bezpieczeństwo, ma potwierdzenie również w tym modelu. XC60 wyposażony jest w wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak układ ostrzegania o ruchu poprzecznym, system monitorowania martwego pola, pomoc w skręcaniu przed nadjeżdżającymi pojazdami, widok 360° podczas parkowania oraz wiele innych. Dodatkowym elementem dbania o bezpieczeństwo jest zablokowanie możliwości ustawiania bardziej zaawansowanych funkcji podczas jazdy. Niejednemu z nas, zdarzyło się pewnie w trakcie jazdy „zabawiać” funkcjami, które wcale nie były w tym momencie potrzebne. W XC60 po prostu tego nie zrobisz. Dobra widoczność to również element bezpieczństwa. Widoczność z kabiny jest bardzo dobra, a po zmierzchu na krętych trasach doskonale sprawdziły się skrętne światła LED .
Funkcjonalność
Volvo XC60 oferuje wiele przydatnych funkcji, które czynią jazdę łatwiejszą i bardziej przyjemną. Jest wyposażony w system multimedialny z dużym, centralnym ekranem dotykowym, dodatkowy wyświetlacz przezierny HUD, bezprzewodowe ładowanie telefonu, elektrycznie sterowany panoramiczny dach i wiele innych funkcji. Doskonałym rozwiązaniem są wbudowane funkcje Map Google, Asystenta Google i sklep Google Play oraz Apple CarPlay. Co ważne, 4-letni dostęp do tych usług jest wliczony w cenę. Po tym okresie można oczywiście wykupić kontynuację subskrypcji. Co daje nam np. mapa Google w trybie on-line? Oczywiście to, że planujemy podróż w czasie rzeczywistym i w razie aktualnych korków, czy innych zdarzeń możemy odpowiednio zmodyfikować naszą trasę. Asystent Google w XC60 w łatwy sposób pozwala uzyskać wskazówki dojazdu, korzystać z funkcji rozrywkowych i pozostawać w kontakcie z najbliższymi. Aby rozpocząć, wystarczy powiedzieć „Hej Google”.
Co pod maską
Testowany model posiadał silnik… diesla. Mimo, że Volvo juz dawno zapowiedziało, że ten rodzaj napędu systematycznie będzie znikał z ich fabryk, to wciąż możemy nacieszyć się z jego zalet. B4 AWD mild hybrid o pojemności niecałych 2 litrów i mocy 197KM(+14KM) oraz 420Nm momentu obrotowego wg katalogu do setki rozpędza się w 8,3s. W praktyce przyśpieszenie jest zadowalające, aczkolwiek nazwanie trybu sport mianem „Polestar” jest zdecydowanie na wyrost. Poza wkręcaniem silnika na wyższe obroty, żadnego spektakularnego efektu tu nie uświadczymy. Ot, żwawy dieselek, którym bezpiecznie wyprzedzimy wolniejszych uczestników ruchu. W zależności od preferencji kierowcy możemy wybrać napęd na przednią oś lub napęd 4×4. I tą drugą opcję polecam zdecydowanie.
Wykorzystany system łagodnej hybrydy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz obniżenia poziomu emisji spalin, ale jak dla mnie najważnejsze jest to, że możemy otrzymać zastrzyk mocy liczący dodatkowe 14KM. Dużo, niedużo – zawsze coś. Skrzynia biegów to 8-biegowy Geartronic. Podczas jazdy płynnie i stosunkowo elegancko zmienia biegi odpowiednio dobierając je do prędkości. Spalanie wg producenta to średnio 6.4 l/100km i jest spora szansa, aby realnie je osiągnąć.
W czasie jazdy
Podczas jazdy panuje błoga cisza. Oczywiście możemy zrobić dobrej jakości „hałas” korzystając z głośników o mocy 1400W oraz subwoofera. Wystarczy wybrać system audio Bowers&Wilkins, który zadowoli nawet najwybredniejszych melomanów. Wracając do spraw przyziemnych. Trakcja na śliskiej powierzchni była wręcz fenomenalna. Nawet na śniegu ciężko było wprowadzić prawie 2 tonowego Szweda w poślizg. Oczywiście, tu słowa uznania także dla zimowych opon Hankook. Układ kierowniczy działał precyzyjnie i pozwalał na bezstresową jazdę nawet na śnieżnych serpentynach. Aktywne podwozie z zawieszeniem pneumatycznym dbało o regulację prześwitu i charakterystykę amortyzatorów, aby zwiększyć stabilność. A gdy była potrzeba, wystarczyło włączyć tryb off-road, zwiększyć prześwit i zapuścić się w mniej uczęszczane okolice.
Aha, byłbym zapomniał. Niby nic ważnego, ale jednak. O ile otworzenie maski nie powinno stanowić dla nikogo problemu, to już jej zamknięcie to nie lada wyzwanie. Maska zatrzymuje się pod znacznym kątem i nawet wysokiej osobie ciężko sprowadzić ją z powrotem do poziomu(sam miałem z tym problem). No chyba, że Volvo jest na tyle bezobsługowe, że nie ma potrzeby w ogóle tam zaglądać.
Podsumowanie
Volvo XC60 to samochód, który z nawiązką spełni oczekiwania kierowców poszukujących praktycznego, bezpiecznego i funkcjonalnego samochodu rodzinnego. Potwierdza to także zajęcie 5 miejsca w moim rankingu najlepszych aut rodzinnych. Przestronne wnętrze, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wiele przydatnych funkcji czynią XC60 jednym z najlepszych wyborów na rynku. Nie bez znaczenia dla kupujących jest też fakt, że Volvo XC60 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Cennik modelu zaczyna się od 212 tys. zł, a cena doposażonej tak jak testowa wersji to już kwoty oscylujące w okolicach 300tys zł. Ja uważam, że auto jest jednak warte każdej wydanej złotówki.
Test Volvo XC60 w pigułce
Poniżej ocena najważniejszych elementów, które wg mnie powinny cechować najlepsze auta rodzinne.
Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdują się TUTAJ.
Wygoda podróżowania
Bezpieczeństwo
Osiągi
Komfort tylnego rzędu
Bagażnik (505 l.)
Uniwersalność
Ekonomia zakupu
Test ŁOSOSIA (91s.)
Zużycie paliwa
Emocje z jazdy
Razem: 39 punktów
Za możliwość przetestowania pojazdu dziękuję krakowskiemu dealerowi VOLVO CAR PGD KRAKÓW
- Skoda Superb Sportline 43 pkt.
- Cupra Ateca 40 pkt.*
- Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 40 pkt.
- Skoda Kodiaq Sportline – 39pkt.
- Volvo XC60 4×4 mild hybrid – 39 pkt
- Seat Alhambra 37 pkt.
- Skoda Karoq Scout 36 pkt*
- Nissan X-Trial 36 pkt.
- Mitsubishi Eclipse Cross 35 pkt.*
- Citroen C5 Aircross Hybrid35pkt
- Seat Tarraco 35 pkt.
- Porsche Macan 35 pkt.
- Nowa Dacia Duster 34 pkt.
- Kia Optima Kombi 34 pkt.
- Mercedes-Benz CLA 34 pkt.*
- Renault Grand Scenic 33 pkt.*
- Lexus NX 300h 33 pkt.
- Toyota Land Cruiser 33 pkt.
- Mitsubishi ASX 32 pkt.
- Mazda CX-30 32 pkt.*
- Renault Megane RS Trophy 31 pkt.
- Mercedes C200 EQ Boost 4Matic 31 pkt.*
- Infiniti QX30 31 pkt.
- Renault Clio RS 30 pkt.*
- Toyota C-HR 1,2 Turbo 30 pkt.
- Opel Ampera-e 30 pkt.
- Opel Mokka – 28 pkt.
- Mitsubishi Outlander 29 pkt.
- Infiniti QX70 – 29pkt*
- Toyota Corolla GR Sport Hybrid 27 pkt.*
- Mitsubishi L200 Monster 27 pkt.
- Nissan NP300 Navara 27 pkt.
Volvo XC60 to jedno z najlepszych aut na rynku i nie bez powodu zyskało uznanie wielu kierowców na całym świecie. To pięknie zaprojektowane auto, które wyróżnia się eleganckim stylem i wysokim poziomem wygody. Wewnątrz znajdziemy przestronne wnętrze z wysokiej jakości materiałami, które gwarantują komfortowe podróżowanie na długie dystanse. Poza tym, XC60 to nie tylko estetyka, ale również zaawansowane rozwiązania technologiczne, które zwiększają bezpieczeństwo i ułatwiają prowadzenie samochodu. Dzięki takim funkcjom jak adaptacyjny tempomat czy system monitorowania martwego pola, kierowcy czują się pewniej i bardziej zrelaksowani za kierownicą. Co więcej, XC60 to również wybór ekologiczny, ponieważ Volvo od lat kładzie duży nacisk na ekologiczne i zrównoważone rozwiązania. W sumie, jeśli szukasz samochodu, który łączy w sobie styl, wygodę, innowacyjność i bezpieczeństwo, to Volvo XC60 to doskonały wybór.
Zastanawiałem się nad tym autem, bo niedawno mój samochód padł i nie opłaca się zupełnie go naprawiać.