Nowa Dacia Duster – czym sobie zasłużyła na wielkiego „lajka”?
Marka Dacia obchodzi właśnie 50-lecie swego istnienia. Od 1968r. we współpracy z Renault, tworzone są samochody, które z roku na rok osiągają coraz większe sukcesy. Ale co ich źródłem? Czy tylko cena? Czy gama modelowa tego producenta, bez kompleksów może konkurować z rywalami z Europy i Azji? I wreszcie, czy Nowa Dacia Duster jest w stanie odebrać klientów jakże dynamicznego rynku pojazdów typu SUV?
Rumuńska Susan Boyle
Analizując postrzeganie marki Dacia, nasuwa mi się pewne porównanie. Mianowicie historia jednej, niemłodej już Pani, występującej w brytyjskiej edycji programu „Mam Talent”. Susan Boyle, bo o niej mowa, ani nie zachwycała urodą, ani nie miała dobrego pochodzenia(mieszkała na wsi), a na pierwszy rzut oka nikt nie wróżył jej sukcesu. Jakież było zdziwienie, gdy na własne oczy(i uszy) wszyscy przekonali się jakie zdolności posiada. Dla tych którzy jeszcze nie widzieli tej historii, koniecznie niech obejrzą ten krótki filmik.
Podobnie z Dacią. Wielu ludzi oceniało ją jeszcze do niedawna przez pryzmat niezbyt urodziwej i taniej, wschodnioeuropejskiej motoryzacji, nie dorastającej do pięt produktom z zachodnich krajów. Jednak coraz więcej osób poznało, że to bardzo dobre, trwałe i coraz ładniejsze auta, mogące zaoferować prawie to samo co konkurenci. I co niezwykle istotne – za sporo mniejszą cenę. A Nowa Dacia Duster jest tego ”żywym” przykładem. Podczas moich testów udowodniła, że na prawdę sporo potrafi i nie boi się żadnych wyzwań.
Ta Dacia Da Ci Wolność
Wersja, którą otrzymałem posiadała silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra i mocy 110 koni. Sprzężony był on z manualną skrzynią biegów oraz napędem na cztery koła. I cóż tu dużo pisać. Taki zestaw spisywał się bardzo dobrze. Zarówno na autostradzie jak i w mieście Nowa Dacia Duster pokazała swoje pozytywne oblicze. Jednak najbardziej zaskoczyły nas jej możliwości w terenie. Zacznijmy jednak od autostrady. Pomimo średnio opływowych kształtów podczas jazdy do dowolnej polskim prawem prędkości jest cicho, a auto prowadzi się dość przyjemnie. Nie ma tu jednak mowy o dynamicznym pokonywaniu zakrętów, gdyż nadwozie dość mocno się przechyla. Dynamika przy wyższych prędkościach nie powala, ale za to spalanie dla prędkości autostradowych jest więcej niż zadowalające – 7,8l/100km.
Tereny zurbanizowane
W mieście, przy częstym zatrzymywaniu się i przyśpieszaniu na uwagę zwracają przede wszystkim dwie rzeczy. Auto, nawet podczas spokojnego ruszania mocno unosi przód ku górze, a podczas hamowania zdecydowanie za bardzo nurkuje. Zaletą tego „gąbczastego” zawieszenia jest doskonała kompatybilność z polskimi, nierównymi i dziurawymi drogami. Nowa Dacia Duster perfekcyjnie połyka kolejne nierówności i miejskie „wertepy”. Wartością dodaną Dustera jest to, że bujanie podczas jazdy idealnie będzie usypiało naszych milusińskich, a to jak wiemy nie zawsze jest takie proste 🙂 Wrażenie „płynięcia” potęgują miękkie i bardzo wygodne fotele.
Drugim spostrzeżeniem jest skrzynia biegów, a właściwie jej pierwszy bieg. Mianowicie jest on (w mieście) niepotrzebny. Jedynki po prosu mogło by w ogóle nie być. Ruszanie z niej jest irytujące, gdyż po 0,001 sekundy trzeba zmienić na kolejny bieg żeby móc jechać dalej. Czy to wada czy zaleta? W mieście zdecydowanie wada. Chyba, że mimo 6 biegów korzystamy tylko z 5-ciu. Albo mamy wersję z automatem:)
Zjeżdżając w teren
To co w mieście jest udręką, w terenie okazuje się nieopisaną zaletą. Ten pierwszy bieg niejako zastępuje reduktor. Gwarantuje nam to dobre właściwości jezdne przy pokonywaniu przeszkód. Brodzenie w wodzie, podjazdy pod strome wzniesienia czy najazdy nie sprawiały Nowej Dacii Duster większych problemów. Dodam tylko, że posiadała ona 3 tryby napędu. 2WD, Auto, czyli 2WD z możliwością dołączenia w razie koniczności także tylnej osi oraz zblokowany napęd 4WD dla pokonywania najcięższych przeszkód. Dodatkowym ułatwieniem w terenie są pokazywane na wyświetlaczu centralnym informacje o kącie nachylenia pojazdu w poziomie, w pionie, czy też elektroniczny kompas. Nowa Dacia Duster ma także asystenta zjazdu ze wzniesienia. Ponadto opcjonalne 4 kamery potrafią również pomóc w terenowych wojażach mimo, że głównym ich przeznaczeniem jest asekuracja przy parkowaniu. Tylko dlaczego pomimo zamontowania tych 4 kamer nie został udostępniony widok z lotu ptaka? Według mnie to tylko kwestia zmiany oprogramowania, bo technicznie auto jest na to gotowe.
Rzeka plastiku
Rzeka plastiku to pierwsze co nasuwa się po wejściu do nowego Dustera. Niestety plastiku o twardości odbiegającej od innych aut tej klasy. Tak więc tym, którym przyszło by na myśl żeby jednak poszpanować Dacią z zimnym łokiem ostrzegam – łokieć zacznie boleć już po niecałej minucie 🙂 Przy okazji plastiku. Zewnętrzna, plastikowa klamka jest tak śliska, że często wyślizguje się z ręki zanim otworzy się auto. Za to przy zamykaniu słyszymy dźwięk jakby samej blachy bez żadnego wytłumienia. Oczywiście Dacia nie aspiruje do bycia marką premium, ale ostatnio taki dźwięk słyszałem przy zamykaniu drzwi Fiata 126p, co nie jest w tym momencie komplementem.
Praktyczność ponad wszystko
Auto jest do bólu praktyczne i takie chyba było założenie. Zaskakuje nieco za płytki bagażnik o pojemności 376 litrów dla wersji 4WD (445l. dla wersji 2WD). Co jednak trzeba Nowej Dacii Duster przyznać – auto na zewnątrz prezentuje się świetnie. Szczególnie w lepszych wersjach wyposażenia z dodatkowymi osłonami, atrapami oraz większymi felgami. Najwięcej kontrowersji wzbudza jednak tył auta wespół z tylnymi lampami. Moim zdaniem, nie są może idealne, jednak sporo ładniejsze niż w te podłużne z pierwszej generacji Dacii Duster. We wnętrzu niestety znalazłem pewną wadę. Otóż kawę czy inne napoje można (w wersji z manualem) pić wyłącznie na biegach parzystych, tj. 2-ce, 4-ce i 6-ce. Dlaczego? Bo w położeniach biegów nieparzystych wysoki lewarek dźwigni zmiany biegów skutecznie blokował dostęp do fabrycznej wnęki na napoje. I znów użytkownicy automatu mają lepiej 🙂
Rodzinny kompan
Jak to bywa w autach z podwyższonym zawieszeniem, znacznie łatwiej jest umieścić młodsze dzieci w fotelikach, a ponadto będą miały one także lepsze widoki z okna. Miejsca na tylnej kanapie jest naprawdę wystarczająco, nawet dla dorosłych, Podczas rodzinnych podróży istotnym argumentem będzie bardzo niskie spalanie. Średnio było to około 4,9 litra na 100 km co z pewnością jest doskonałą wiadomością dla rodzinnego budżetu. Dynamika tej jednostki jest wystarczająca i bez szaleństw dowiezie nas do celu. Rozczarowaniem może być ocena testów zderzeniowych wykonanych przez NCAP, gdyż Nowa Dacia Duster otrzymała zaledwie 3 gwiazdki. Ocenę tę w głównej mierze obniżyły jednak słabe wartości ochrony pieszych i brak zaawansowanych systemów bezpieczeństwa biernego.
Buszując w… cenniku
Podstawowa wersja Nowej Dacii Duster kosztuje niezmiennie od lat 39.900zł. Szperając w cenniku i analizując wszystkie warianty raczej nikt nie zapłaci za nią takiej kwoty. Rozsądnym wydaje się wybór minimum wersji ESSENTIAL i doposażenia jej choćby w lakier metalizowany, co da nam już kwotę 48.900zł. Wersja testowana przeze mnie to już wydatek rzędu dwóch najtańszych cennikowo Dusterów, czyli około 80tys. Tak naprawdę „Duster” mogłaby zwać się nowa waluta dla rozliczeń w branży automotive. Np testowany przeze mnie ostatnio Lexus NX300h kosztował równowartość 4(słownie: czterech Dusterów), a Toyota Land Crusier aż 7(słownie: siedem) Dusterów. A wiecie ile Dusterów kosztował by taki Mercedes AMG GLS 63 4MATIC? Ponad 16 i pół Dusterów brutto 🙂
Podsumowanie
Praktyczne wnioski, jakie nasuwają mi się w pierwszej kolejności. Kto chce jeździć Dusterem po mieście niech wybierze automat i napęd na 2 osie. Ten kto mieszka poza miastem i ma zamiar zbaczać czasem z utartych szlaków powinien wybrać wersję 4×4 z manualną skrzynią biegów. Z pewnością Nowa Dacia Duster nie jest autem dla wszystkich. Niektórzy do dziś nie wyobrażają sobie jeździć „jakąś rumuńską Dacią”. Co prawda pnące się w górę wyniki sprzedaży świadczą, że jest ich coraz mniej, jednak cały czas będą tacy, którym coś nie pozwoli nigdy wsiąść do żadnej Dacii. Bo wstyd, bo obciach, bo co sąsiad powie. Wspomniana na wstępnie historia Susan Boyle jest dowodem na to, że nie warto kierować się stereotypami, gdyż można się srogo rozczarować. A co gorsza, przegapić coś, co jest dobre i przystępne i dobrze mogło by nam służyć.
Nowa Dacia Duster w pigułce
Poniżej ocena najważniejszych elementów, które wg mnie powinny cechować najlepsze auta rodzinne.
Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ
Wygoda podróżowania
Bezpieczeństwo
Osiągi
Komfort tylnego rzędu
Bagażnik
Uniwersalność
Ekonomia
Test ŁOSOSIA (63s.)
Zużycie paliwa&EKO
Emocje z jazdy
Łącznie 34/50 pkt.
Ranking aut rodzinnych wg Mototato.pl
- Mitsubishi Eclipse Cross 35 pkt.
- Nowa Dacia Duster 34 pkt.
- Lexus NX 300h 33 pkt.
- Toyota Land Cruiser 33 pkt.
- Renault Grand Scenic 33 pkt.
- Mitsubishi ASX 32 pkt.
- Infiniti QX30 31 pkt.
- Nissan NP300 Navara 27 pkt.
Dziękujemy centrali marki Dacia/Renault w Polsce za udostępnienie pojazdu:
https://www.facebook.com/DaciaPolska
Pełna galeria:
[…] Nowa Dacia Duster 34 pkt. […]
Proponuję autorowi artykułu czytać swoją twórczość zanim ją upubliczni.
Autor prosi więcej szczegółów.
Hi. Very interesting content but it’s hard to find mototato.pl in search results.
You are out of google’s top 10, so you can’t expect big traffic.
You need hi quality backlinks to rank in serps. And you can get them for free, just
search in google: forbesden’s tools
Dziękuje za test, ciekawy artykuł, dobre fotki pierwszy raz wydziałem ją w wodzie… prosiłbym przy robieniu kolejnych zdjęć bagażnika włożyć coś tam dla lepszej perspektywy. Pozdrawiam.
Dziękuję za sugestie i dobre słowo? Pozdrawiam