Mercedes C200 EQ Boost 4Matic – klasyczna limuzyna klasy premium

Jazda z gwiazdą na masce to dla wielu synonim prestiżu i wyznacznik życiowego sukcesu. Często kierowcy, którzy zakosztowali jazdy Mercedesem, są mu wierni przez wiele kolejnych lat. Czy faktycznie, oprócz wyjątkowej historii i niezaprzeczalnego prestiżu, jest w tej marce coś nadzwyczajnego? Czy klasę C można potraktować też jako solidne auto rodzinne? Postanowiłem sprawdzić to na przykładzie Mercedesa C200 EQ Boost 4Matic.

Klasyczne kształty i sportowe dodatki

Cóż, dla rodziny z pewnością praktyczniejsza byłaby wersja kombi, jednak elegancji i szyku sedana nic nie jest w stanie zastąpić. Design testowanej klasy C, nawiązuje do pozostałych limuzyn tej marki. Agresywnie narysowane linie frontu, poprzez klasyczną linię boczną, aż do obłych kształtów z tyłu. To może się podobać.

Mercedes C200 EQ Boost

Swoistym łącznikiem pomiędzy entuzjastami stonowanych i klasycznych linii, a młodymi i dynamicznymi nabywcami nowego pokolenia, jest możliwość dokupienia pakietu AMG – takiego jak w testowanym przeze mnie egzemplarzu. W skład niego wchodzą, m.in.: 18” obręcze kół ze stopów metali lekkich, zderzaki w stylizacji AMG, zawieszenie sportowe oraz… diamentowa osłona chłodnicy. To te „gwiazdeczki” na przednim grillu. Wyglądają efektownie i tak naprawdę, na ulicy więcej widzę Mercedesów z tymi diamencikami niż zwykłymi grillami. Jest też oczywiście możliwość doposażenia w pakiet AMG wnętrza, ale o tym później.

Bardziej wyje niż jedzie

Zacznę od tego, co mnie nie zachwyciło, żeby mieć to już z głowy😊. To testowany silnik, a w zasadzie jego osiągi. Szczególnie odczuwalne było to podczas większych prędkości. Na papierze parametry C200 EQ Boost 4Matic wyglądają całkiem przyzwoicie. No może poza pojemnością – mimo, że w nazwie jest C200 to pojemność benzynowego motoru wynosi tylko 1497 cm3. Ale downsizing to już przecież standard od wielu lat. Nawet wśród marek premium. Mamy tu: cztery cylindry, 184KM, 280Nm i 8,1 do setki. W dodatku silnik spalinowy ma wsparcie systemu hybrydowego, w tym 48-Voltową instalację elektryczną. Dzięki niej uzyskujemy kolejne 14 KM do dyspozycji podczas gwałtownego wciskania pedału gazu. Niestety, nie czuć za bardzo tych parametrów na drodze. A szkoda, bo wygląd auta sugeruje, że czekają nas prawdziwie sportowe osiągi. Dodać należy również, że dźwięk silnika przy wyższych obrotach jest dość nachalny, a jego natężenie nie należy do najprzyjemniejszych.

C200 EQ Boost

Miękka hybryda

„EQ Boost” w nazwie modelu, oznacza także dodatkowy akumulator, specjalny alternator i rozrusznik. Wykorzystywane są one w celu „łagodniejszego” odpalania i bardziej płynnego użytkowania systemu Start-Stop.  Przy odpalaniu nie słychać typowego odgłosu pracy rozrusznika, ponieważ jego rolę przejął właśnie 48-Voltowy generator. System umożliwia także odzyskiwanie energii podczas hamowania. Te wszystkie cechy mogą świadczyć o przeznaczeniu prezentowanej wersji silnikowej, bardziej do miasta niż w długie trasy. I wtedy ma to sens. Czy jednak da się pojechać nim na sam prąd? Miękkie hybrydy niestety(jeszcze) takich rzeczy nie potrafią.

A po co w ogóle ten dodatkowy ekwipunek? Dla oszczędności. Podczas stałej, autostradowej jazdy spalanie wyniosło 6,5 l/100km. W cyklu mieszanym było to około 8,0 l/100km, co oznacza wartość wyższą o 1,0 l od danych producenta. Mimo to uważam ten wynik za bardzo przyzwoity. Zaznaczyć też trzeba, że noga Mototaty do lekkich nie należy i z pewnością dałoby się jeszcze te wartości obniżyć😊

Komfort w podróży

Komfort jazdy Mercedesem Klasy C200 EQ Boost jest dokładnie taki, jakiego należałoby oczekiwać od auta tego segmentu. Doskonały kompromis pomiędzy kontrolą i wyczuciem podczas dynamicznej jazdy, a tłumieniem nierówności oraz komfortem jazdy po wybojach. Jest sprężyście, ale jednocześnie nie za sztywno. Mimo, że silnik do tego nie zachęca, to w szybko pokonywanych zakrętach można czuć się bardzo pewnie. Wydatnie pomaga w tym również napęd na 4 koła. Wyciszenie kabiny jest na wzorowym poziomie(pod warunkiem łagodnego wciskania pedału gazu) i w zasadzie do 100km/h nie słychać w niej nic poza szumem opon.

Komfort jazdy w nocy bardzo poprawiają LED-owe reflektory matrycowe Multibeam. Strumień światła jest niezwykle jasny, precyzyjny, a jednocześnie nie oślepia innych kierowców. Co do możliwości przewozowych to trzeba też zauważyć, że otwór załadunkowy 435-litrowego bagażnika jest zaskakująco szeroki, co znacznie ułatwia pakowanie rodzinnych bagaży. Wygodną podróż zapewnia także 9-biegowa skrzynia automatyczna 9G-Tronic. Działa rewelacyjnie i zmienia biegi niezwykle płynnie, pozwalając cieszyć się leniwym połykaniem kolejnych kilometrów.

Wnętrze

Wnętrze Mercedesa klasy C jest nastawione na modernistyczny minimalizm. Przyjemne materiały i ciekawy układ wnętrza tworzą przytulną, ale jednocześnie nowoczesną atmosferę domowego salonu. Fotele są twarde, ale bardzo wygodne i po odpowiednim ustawieniu, zapewniają doskonałe podparcie odcinka lędźwiowego. Posiadają także wysuwane podudzia oraz możliwość dogodnego ustawienia zagłówka. Oprócz wspomnianych foteli, w skład wewnętrznego pakietu AMG wchodzą też m.in.: galwanizowane manetki do zmiany biegów, aluminiowe elementy wnętrza czy czarna podsufitka. Doskonale leży w dłoniach sportowa, wielofunkcyjna kierownica (również z pakietu AMG). Jest mięsista, odpowiednio gruba i ma idealną średnicę.

Z tyłu znajdziemy wystarczającą ilość miejsca dla średniej wysokości pasażerów oraz dzieci. Nawet po zamontowaniu fotelików, nie powinny one nas kopać w plecy podczas jazdy. Przyzwyczajenia wymaga układ sterowania automatyczną skrzynią biegów. Ma ona postać manetki do obsługi wycieraczek i tu osoby przesiadające się z innych marek mogą potrzebować trochę czasu, aby nabrać wprawy. Natomiast sympatycy Mercedesa od razu poczują się jak u siebie.

Multimedia

Przy okazji ostatniego liftingu niestety (a może „stety”?) nie zaimplementowano systemu znanego choćby z klasy A lub CLA, czyli MBUX. Oznacza to, że klasa C nie będzie zbyt rozmowna i raczej nie odpowie na nasze „Hej Mercedes”. Sterowanie multimediami oraz ustawieniami samochodu skupia się więc na touchpadzie w panelu środkowym, zespolonym z ekranem w centralnej konsoli – i co zaskakujące – nie jest on dotykowy. System Comand Online można także sparować z naszym telefonem i wyświetlać jego funkcje na ekranie. Funkcjami na wirtualnym kokpicie sterujemy natomiast za pomocą gładzików dotykowych na kierownicy. Korzystając z jego zalet możemy ustawić sobie jeden z kilku dostępnych wariantów zegarów, od klasycznego, przez progresywny, aż po sportowy. Wyświetlać przed oczami kierowcy możemy także szereg przydatnych funkcji multimedialnych i wskazań związanych z pracą auta.

Systemy i bezpieczeństwo

Na pokładzie znajdziemy ich całe mnóstwo. Od tych ułatwiających jazdę, jak aktywny asystent hamowania z funkcją skrzyżowań, asystent omijania, asystent parkowania, czy aktywny asystent odległości Distronic, który automatycznie reguluje odstęp od poprzedzającego pojazdu, aż po zaawansowane systemy bezpieczeństwa jak PRE-SAFE. Obejmuje on wiele mechanizmów zmniejszających występujące obciążenia podczas kolizji i tu… ciekawostka. Wykrywając nieuchronność zderzenia, emituje przez głośniki szum, który ma za zadanie stłumienie hałasu towarzyszącego wypadkowi chroniąc tym samym uszy pasażerów. A jak wiadomo, dzieci pod tym względem są szczególnie wrażliwe.

Mercedes C200 EQ Boost – dla kogo?

Pojęcie „miękkiej hybrydy” zagościło na dobre w motoryzacyjnym słowniku. Głównym celem jej zastosowania jest ograniczenie zużycia paliwa, obniżenie emisji spalin, a przy okazji nieznaczne poprawienie osiągów. O ile W przypadku Mercedesa C200 EQ Boost 4Matic te dwa pierwsze czynniki są zauważalne, to już zwiększenie mocy jest czysto symboliczne. Testowany układ napędowy jest wg mnie zbyt wstrzemięźliwy i nie zadowoli w pełni, kierowców obdarzonych większym temperamentem. Ale jest to cecha bardzo łatwa do wyeliminowania. Wystarczy wybrać mocniejszą wersję i wtedy będzie to auto prawie doskonałe 🙂

Podsumowanie

Ceny Mercedesa klasy C zaczynają się od 131 700 zł za wersję C180, a wersja z silnikiem C200 EQ Boost 4Matic startuje od 171 400 zł. Auto ma naprawdę sporo zalet, które z pewnością docenią także rodziny. Pojemny bagażnik, doskonały komfort jazdy, mnóstwo systemów wspomagających bezpieczeństwo i atrakcyjny wygląd zewnętrzny. To wszystko sprawia, że ta gwiazda na masce w otoczeniu połyskujących diamentów faktycznie może powodować lepsze samopoczucie.

Test Mercedes C200 EQ Boost

Test Mercedes C200 EQ Boost w pigułce

Poniżej ocena najważniejszych elementów, które wg mnie powinny cechować najlepsze auta rodzinne.

Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdują się TUTAJ.

    Wygoda podróżowania  

Edytuj obrazek     Bezpieczeństwo

   Osiągi

   Komfort tylnego rzędu

    Bagażnik (435 l.)

    Uniwersalność

   Ekonomia zakupu

   Test ŁOSOSIA (211s.)

   Zużycie paliwa

   Emocje z jazdy

Razem: 31 punktów

 


Ranking aut rodzinnych wg Mototato

  1. Skoda Superb Sportline 43 pkt.
  2. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 40pkt.
  3. Skoda Kodiaq Sportline39pkt.
  4. Seat Alhambra 37 pkt.
  5. Skoda Karoq Scout 36 pkt*
  6. Nissan X-Trial 36 pkt.
  7. Mitsubishi Eclipse Cross 35 pkt.*
  8. Seat Tarraco 35 pkt.
  9. Porsche Macan 35 pkt.
  10. Nowa Dacia Duster 34 pkt.
  11. Kia Optima Kombi 34 pkt.
  12. Mercedes-Benz CLA 34 pkt.*
  13. Renault Grand Scenic 33 pkt.*
  14. Lexus NX 300h 33 pkt.
  15. Toyota Land Cruiser 33 pkt.
  16. Mitsubishi ASX 32 pkt.
  17. Renault Megane RS Trophy 31 pkt.
  18. Mercedes C200 EQ Boost 4Matic 31 pkt.*
  19. Infiniti QX30 31 pkt.
  20. Renault Clio RS – 30 pkt.*
  21. Toyota C-HR 1,2 Turbo 30 pkt.
  22. Opel Ampera-e 30 pkt.
  23. Mitsubishi Outlander 29 pkt.
  24. Infiniti QX70 29pkt.*
  25. Mitsubishi L200 Monster 27 pkt.
  26. Nissan NP300 Navara 27 pkt.

* w przypadku osiągniecia tej samej liczby punktów, kryterium decydującym o wyższej pozycji jest niższa cena.

Za udostępnienie pojazdu dziękuję Mercedes BMG Goworowski z Gdyni.

Pełna galeria Test Mercedes C200 EQ Boost 4Matic

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *