MotoTato
Motoryzacja widziana okiem rodzica

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Podobno niespełnione ambicje rodziców są podświadomie lub zupełnie jawnie transferowane na własne dzieci. Któż z nas, miłośników motoryzacji nie marzył kiedyś o byciu kierowcą rajdowym lub wyścigowym? Nie mieliście jednak okazji sprostać temu wyzwaniu wcześniej? Nic straconego. Można to zrobić w dowolnym wieku, a zawsze można też pomóc osiągnąć ten cel naszym, nieco starszym pociechom. Nie wiesz od czego zacząć? Z tego krótkiego przewodnika dowiesz się jak zostać kierowcą rajdowym. To jest prostsze niż mogłoby się wydawać. By zrobić pierwszy krok, wystarczą tak naprawdę tylko chęci.

Jak zostać kierowcą rajdowym

Jaka licencja do rajdów?

Prowadząc samochód na drodze publicznej musimy posiadać prawo jazdy. Jeżeli chcemy rywalizować autem rajdowym na trasie odcinków specjalnych, to musimy mieć licencję kierowcy lub pilota rajdowego. Pierwszym stopniem na drodze rozwoju w tym kierunku jest rajdowa licencja krajowa stopnia RN. Pozwala ona startować, jako kierowca i pilot w rajdach okręgowych oraz w niektórych zawodach krajowych i międzynarodowych. Jako kierowca wystartujemy w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych oraz w niektórych kategoriach Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

Jako pilot możemy brać udział w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych oraz Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. Z licencją RN wystartujemy także w imprezach krajowych na terenie Unii Europejskiej oraz w
rundach zaliczanych do Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej.

Jak zostac kierowca rajdowym

Jak zdobyć licencję rajdową RN?

Pierwszą metodą jest ukończenie dwudniowego kursu. Część praktyczna składa się z prezentacji na żywo procedur występujących podczas rajdu. Takich jak np. podczas startu czy po dojechaniu do mety. Część teoretyczna to omówienie obowiązujących przepisów. Całość zakończona jest egzaminem z teorii i praktyki. Kurs kosztuje 850 zł. Druga metoda to ukończenie odpowiedniej liczby imprez typu KJS(Konkursowa Jazda Samochodem), SKJS (rajdy) lub TIS (rajdy terenowe). Mogą w nich uczestniczyć osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z motorsportem i nie posiadają licencji. Możemy nawet zacząć od poziomu Motul HRSMP, startując bez pomiaru czasu. Starty w tych imprezach zaliczają nam część praktyczną, ale w części teoretycznej wciąż musimy wziąć udział i zdać egzamin.

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Dwudniowy kurs czy starty w imprezach – każda z metod zdobycia licencji rajdowej ma swoje zalety. Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji. Od tego, w czym i kiedy chcemy lub możemy startować, ile mamy czasu, środków finansowych, jakim pojazdem chcemy startować. I najważniejsze, jak chcemy się rozwijać. Uzyskanie licencji “RN” poprzez starty w imprezach to rozwiązanie dłuższe i droższe. Pozwala w spokojny, kontrolowany sposób nabierać doświadczenia, co jest w rajdach bardzo ważne. Świetnym pomysłem są starty w Motul HRSMP, gdzie możemy jechać bez pomiaru czasu. Dzięki temu nasz wynik nie jest uwzględniany w wynikach końcowych. Jedziemy po to, żeby się uczyć na profesjonalnie przygotowanych trasach mistrzostw Polski i w znakomitej atmosferze. Do startów w nim potrzebny jest odpowiedni samochód, zgodny z regulaminem rajdów historycznych.

Magda Gessler pilotem rajdowym

Którą drogę wybrać?

Jeżeli chcemy startować w rajdach terenowych, również możemy zacząć od profesjonalnych tras mistrzostw Polski i porównać swój poziom z topowymi kierowcami. Taką możliwość dają nam imprezy dla uczestników bez licencji, które są organizowane przy okazji większości rund RMPST. Możemy w ten sposób stopniowo podnosić poziom swój oraz samochodu. Dwudniowy kurs skróci drogę do uzyskania licencji RN i pozwoli uniknąć większych wydatków na początku motorsportowej kariery. Trzeba jednak pamiętać, że rozpoczniemy wtedy rywalizację bez żadnego doświadczenia i będziemy się uczyć na błędach popełnianych już w trakcie startów

Zdobyłeś licencję rajdową i co dalej?

Po uzyskaniu licencji RN, następnym poziomem jest licencja międzynarodowa kierowcy stopnia R lub pilota stopnia R co-driver. Jeżeli zdecydujemy się ją uzyskać, to jedynym czym będziemy musieli się wykazać jest ukończenie odpowiedniej liczby rajdów. Z licencją międzynarodową możemy rywalizować w mistrzostwach Polski w rajdach oraz w rajdach terenowych. Otwiera ona przed nami także drogę do międzynarodowego sportu na poziomach m.in. mistrzostw Europy czy świata oraz tak słynnych imprez, jak Rajd Dakar.

Rajd Lotos

Czym szybciej tym lepiej

Nie ma co ukrywać, że w im młodszym wieku zaczniemy swoich sił w motorsporcie, tym łatwiej i szybciej nabierzemy wprawy oraz praktycznego doświadczenia. Młody organizm z pewnością łatwiej nauczy się rajdowej sztuki, bo nie jest „skażony” złymi nawykami zbieranymi przez lata codziennej jazdy. Jeśli więc my – rodzice nie czujemy się na siłach, by spróbować swoich sił w tej dyscyplinie lub zwyczajnie, nie mamy na to czasu, to może warto dać szansę naszym pociechom?

Informacje o kursach na licencje rajdowe RN, znaleźć można w poniższym linku:
https://www.pzm.pl/samochody/szkolenia-i-kursy

Zdjęcia: Mototato

4 Komentarze
  1. Kamera samochodowa - napisał

    Trzeba mieć po prostu piniondz i to w grubym nominale:)

  2. Krystian Wolanin - napisał

    Potrafię to i owo chciałbym polatać dobrym spretem😂

  3. Krystian Wolanin - napisał

    Potrafię to i owo chciałbym polatać dobrym spretem😂szarza pozdrawia

  4. Marcin - napisał

    Jestem nalepszy prosze o kontakt

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Akceptuj Czytaj więcej