MotoTato
Motoryzacja widziana okiem rodzica

Czy rocznik nowej opony ma znaczenie, czyli jak sprawują się nowe opony z magazynu.

Czy rocznik nowej opony ma znaczenie – takie pytanie zadajemy sobie często podczas zakupu nowych opon do naszego auta. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego we współpracy z TÜV SÜD Polska przeprowadził badanie dotyczące przechowywania opon. Wykazano, że podczas hamowania na mokrej nawierzchni nie było znaczenia, czy były to nowe opony z magazynu, czy te dopiero co wyprodukowane. Najważniejsze jest to, aby były dobrze dobrane, profesjonalnie zamontowane oraz poprawnie przechowywane.

Testy

Na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego(PZPO) w marcu 2021 r. firma TÜV SÜD przeprowadziła badanie przyczepności opon zimowych na mokrej nawierzchni. Podstawowym pytaniem zadanym przez badaczy było: czy prawidłowo przechowywane opony tracą na jakości wraz z biegiem czasu? Aby to sprawdzić w praktyce udano się na tor Skoda Autodrom Poznań, którego nawierzchnia została dokładnie sprawdzona oraz odpowiednio przygotowana do testu. W samochodzie Skoda Scala, z rocznika 2020, zamontowano zaawansowany układ pomiarowy. Analizował on takie takie parametry jak przyspieszenie, działanie ABS, czy najbardziej pożądany w tym zestawieniu, czyli drogę hamowania. Za kierownicą zasiadł doświadczony kierowca TÜV SÜD.

Nowe opony z magazynu

Jak badano opony?

W badaniu wykorzystano opony zimowe tego samego producenta, o tych samych parametrach. Wzorcowa opona wyprodukowano zaledwie kilka tygodni wcześniej. Drugą z nich zdjęto z linii produkcyjnej w połowie 2018 roku. Testy zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą badawczą ECE R117. Kierowca miał za zadanie rozpędzić się do 80 km/h i gwałtownie zahamować. Przy analizie wyników brano pod uwagę drogę hamowania przy prędkości w przedziale od 80 do 20 km/h.

Film z przeprowadzonego badania można obejrzeć poniżej.

Co na to eksperci?

Po przeanalizowaniu otrzymanych danych okazało się, że wiek nie wpłynął w żaden sposób na eksploatację opon, wręcz przeciwnie. Uśredniony wynik testów dwuipółletnich, odpowiednio przechowywanych opon był nawet wyższy, niż dla tych prosto z linii produkcyjnej! Tłumaczy Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Różnica była na tyle niewielka, że nie ma wpływu na realne bezpieczeństwo na drodze.

Droga hamowania opon

Droga hamowania opon nowych wynosiła 41,87 m, zaś opon z magazynu – 40,99 m. To niezwykle zbliżone wyniki. Wnioski z przeprowadzonego badania są proste. Nie ma znaczenia czas, jaki minął od produkcji opony. Kluczową kwestią jest to, czy była ona poprawnie przechowywana, czy została odpowiednio dobrana do parametrów samochodu, a także jak została zamontowana.

Opony – od tego zależy bezpieczeństwo

Bezpieczna jazda powinna być priorytetem każdego kierowcy. Chyba każdemu z nas zależy na komfortowym i bezstresowym pokonywaniu kolejnych podróży z naszymi najbliższymi. Dlatego odpowiedni dobór, użytkowanie i regularna kontrola ogumienia auta to podstawa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. I co ważne, nie tylko dla nas samych, ale też innych uczestników dróg.

Czy rocznik nowej opony ma znaczenie?

PZPO postanowił rozprawić się z mitami krążącymi po internecie. Jak się okazało, poprawne przechowywanie opon nie, ma negatywnego wpływu na ich parametry. Śmiało więc możemy kupować opony nieco starsze, składowane w profesjonalnych magazynach, ponieważ zachowują one swoje właściwości nawet przez parę lat.

Czy rocznik nowej opony ma znaczenie

Źródło: PZPO

8 Komentarze
  1. Fleet  - napisał

    Bardzo ciekawe wnioski wyniknęły z tego badania. Muszę spytać swojego mechanika w jaki sposób przechowuje moje opony.

  2. Toyo - napisał

    Generalnie fajny tekst, porusza ciężki temat, bo niby można używać, niby nie ma znaczenia, ale ludzie i tak szukają jak najświeższych 🙂 Generalnie warto mieć umiar w obie strony i kupić coś po środku – czyli nie dokładać majątku do najnowszych opon, ale też za bardzo nie oszczędzać i nie kupować jakiś staroci. Dochodzi jedna kwestia – jak się kupi „zbyt stary” model opon, to później może być problem z dokupieniem np. po 4-5 latach jak jedna się przebije. No i oczywiście im ktoś chce mieć lepsze i stabilniejsze parametry jezdne, bo lubi „przycisnąć” no to też ewentualne ryzyko zakupu / używania starszych opon jest większe.

    1. mototato - napisał

      Słuszna uwaga z tą trudnością nabycia pojedynczej opony w razie uszkodzenia czy szybszego zużycia.

  3. Kacper - napisał

    Witam serdecznie. Polecam opony firmy Voida…https://www.voida.pl/?ref=adwords&gclid=EAIaIQobChMIpZCqu7Cv7gIVl7d3Ch2v7QmKEAAYASAAEgL7x_D_BwE

  4. Exel - napisał

    Witam.
    Generalnie należy zwrócić uwagę czy guma nie parcieje. Są niektórzy producenci, których opony już po 2-3 sezonach parcieją i pękają mimo iż są przechowywane w odpowiednich warunkach i nie są to Chińscy producenci. Głównie dzieje się tak przy zimowych oponach z moich obserwacji. Cięższe warunki, cały czas wilgoć, niska temperatura, sól, powodują zniszczenia. Impregnowałem lecz tak czy siak jakieś tam pęknięcia na bieżniku się pojawiały. Ale idzie też spotkać opony używane w dobrym stanie.

  5. Tomasz - napisał

    Takiego wniosku na koniec się nie spodziewałem, odkąd zdałem prawo jazdy mówiło mi się, ze jeśli kupuję opony muszą byc z tego roku. Mimo wszystko nadal nie zdecydowałbym sie na zakup w jakimś losowym sklepie, albo od producenta no name, musiałbym mieć pewność, ze są dobrze przechowywane.

  6. moto babka - napisał

    Słowem klucz całego tekstu jest to, że ważne jest jak opony były przechowywane. Właśnie, tylko niestety nie zawsze sprzedawcy chcą udzielić informacji, a nawet bardzo rzadko to robią.

  7. ajaja - napisał

    super wpis, dobra robota

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Akceptuj Czytaj więcej