AUTOSLALOM – nowa dyscyplina motorsportu w Polsce
Chciałbyś zacząć swoją przygodę z motorsportem? Świetnie się składa. Do Polski wchodzi całkowicie nowa dyscyplina sportu samochodowego, która od lat cieszy się ogromną popularnością m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Czechach czy Chorwacji. AUTOSLALOM z założenia ma być imprezą niezwykle dynamiczną i emocjonującą. Wszystko ma się dziać na otwartym terenie i całą trasę ma być widać jak na dłoni. AUTOSLALOM ma być odrębną dyscypliną sportu samochodowego – to nie będą ani rajdy, ani wyścigi. I co niezwykle istotne – będzie to impreza dla każdego kierowcy.
Dla kogo AUTOSLALOM?
Do udziału w tych zawodach organizatorzy zachęcają przede wszystkim:
- kierowcy, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z motosportem
- właściciele szybkich i drogich „supersamochodów”, którzy czują żądzę rywalizacji oraz sprawdzenia siebie i sprzętu w bezpiecznych warunkach
- piloci rajdowi, którzy dotychczas nie mieli ku temu okazji
- wszyscy kierowcy, dla których klasyczne rajdy czy wyścigi wymagają zbyt dużego zaangażowania czasowego lub finansowego
Głównym celem jest to, aby AUTOSLALOM dostarczał mnóstwa frajdy każdemu miłośnikowi sportów samochodowych, niezależnie od tego jakie auto posiada. Aby taka rywalizacja odbywała się sprawiedliwie przygotowano dość rozbudowany podział na klasy, o czym wspomną później.
Rodzaje prób
W celu osiągnięcia jak najciekawszej formy rywalizacji, opracowane zostały dwa poziomy AUTOSLALOM-u, odbywające się w ramach jednych zawodów:
Slalomsprint – o długości pojedynczej próby do 2500 m, dla samochodów seryjnych. Do startu wystarczy tylko kask i chęci!
SLALOMsprint – to kategoria dla kierowców, którzy chcą startować autem „cywilnym”, nie przystosowanym do sportu, na oponach z homologacją drogową E. Do startu dopuszczony będzie każdy zarejestrowany samochód seryjny, z wyjątkiem zasilanych LPG lub CNG, z ważnym przeglądem i OC. Kategoria jest skierowana do kierowców nie posiadających licencji sportu samochodowego. Kierowcy posiadający taką licencję mogą wziąć udział wyłącznie w klasie „GOŚĆ”
Superslalom – o długości pojedynczej próby do 5000 m, dla samochodów przystosowanych do rajdów/wyścigów oraz niezarejestrowanych, posiadająch Książkę Samochodu Sportowego PZM
SuperSLALOM – przeznaczona dla kierowców startujących samochodami spełniającymi podstawowe wymogi bezpieczeństwa, określone w załączniku technicznym (m.in. klatka bezpieczeństwa, pasy min. 4-punktowe, fotele kubełkowe). Regulamin dopuszcza także start posiadaczy licencji sportu samochodowego. Dla nich przewidziana będzie osbna klasa.
Charakterystyka tras
Założeniem pomysłodawców było przygotowanie długich prób, a na wytyczonej trasie możliwość rozwinięcia sporych prędkości w bezpiecznych warunkach. Trasa musi w całości prowadzić po utwardzonej nawierzchni, takiej jak asfalt, beton lub kostka betonowa/brukowa, ma być płaska bez znacznych różnic w wysokości lub nachyleniu.
Najlepszymi obiektami, spełniającymi te wytyczne są oczywiście pasy startowe nieczynnych lotnisk. Ich szerokość wynosi od 30 do nawet 60 m, a teren wokół nich pozbawiony jest przeszkód jak drzewa, słupy, itp. Zawodnicy więc mogą być spokojni o swoje pojazdy w przeciwieństwie do innych form ścigania, gdzie wszystko może się zdarzyć.
- Trasa będzie wytyczona wyłącznie na pasie startowym i drodze kołowania. Bez używania wąskich dróżek i łączników szutrowych itp.
- Całość trasy ma być doskonale widoczna dla kierowcy
- Próba będzie wytyczona w taki sposób, by nie było miejsca na typowo rajdowe „cięcia”, a bardziej przypominała tor wyścigowy
Jakimi autami można startować?
Organizatorzy zadbali o to, by bez względu na doświadczenie i posiadany sprzęt każdy znalazł tu coś dla siebie. Aby dać szansę jak największej ilości chętnych zdecydowano, że jednym samochodem może jechać na zmianę dwóch kierowców. Ponadto każdy kierowca może uczestniczyć w tej samej imprezie dwoma pojazdami, pod warunkiem, że będą to pojazdy z różnych klas. Zezwolono także na zmianę samochodu w trakcie trwania imprezy.
Autorzy regulaminu planują, by każda z klas miała określone minimum wagowe. W tym celu ustalone zostanie stanowisko ważenia, które działać będzie przy badaniu kontrolnym i dostępne będzie przez cały czas trwania zawodów.
Podział samochodów na klasy
Podobnie jak i w innych dyscyplinach sportu samochodowego, także w AUTOSLALOM-ie zastosowany zostanie podział na klasy. Aktualnie opracowana wersja robocza podziału na klasy uwzględnia nie tylko pojemność, ale także rodzaj napędu. Jest ich dość dużo, tak by sprawiedliwie mogli konkurować kierowcy najróżniejszych pojazdów.
Podział na klasy:
- Z napędem na jedną oś:
- S6 -silniki wolnossące o pojemności do 1150ccm, silniki turbodoładowane nie dopuszczone
- S5 – wolnossące o poj. od 1151 do 1400 ccm oraz turbodoładowane do 927 ccm włącznie
- S4 – wolnossące o poj. od 1401 do 1600 ccm oraz turbodoładowane od 928 do 1067 ccm
- S3 – wolnossące o poj. od 1601 do 2000 ccm oraz turbodoładowane od 1068 do 1333 ccm
- S2 – wolnossące o poj. od 2001 do 2500 ccm oraz turbodoładowane od 1334 do 1620 ccm
- S1 – wolnossące o poj. od 2501 do 3000 ccm oraz turbodoładowane od 1621 do 2000 ccm
- S0 – wolnossące o poj. powyżej 3000 ccm oraz turbodoładowane powyżej 2000 ccm
2. Z napędem na obie osie:
- AWD 2 – wolnossące o poj. do 2000ccm oraz turbodoładowane do 1333 ccm
- AWD 1 – wolnossące o poj. powyżej 2000ccm oraz turbodoładowane powyżej 1333 ccm
Parę dodatkowych faktów
Aby AUTOSLALOM zachował swój odrębny charakter, a nie stał się nową formą np. KJS czy Super KJS W projekcie regulaminu zawarto taki zapis: „Nie dozwolone jest organizowanie Autoslalomu na drogach publicznych, także tych, wyłączonych z ruchu oraz drogach prywatnych o charakterze odcinka specjalnego”.
Cała impreza skupiać się będzie na jednym terenie. Park serwisowy, biuro imprezy, czy odcinek testowy nie będą wymagały opuszczania obiektu. Na miejscu zapewniony będzie także catering i inne rozrywki dla zawodników oraz kibiców.
Poniżej terminy i miejsca zawodów w 2021 roku.
AUTOSLALOM – podsumowanie
Założeniem tej inicjatywy jest, by w AUTOSLALOM-ie można było zobaczyć cały przekrój motoryzacji – od kultowych maluchów, przez „hot-hatche” i widowiskowe przednionapędówki, aż po takie legendy jak Ferrari, Lamborghini, Porsche, czy McLareny. Na dzień dzisiejszy organizatorzy, czyli przedstawiciele Automobilklubu Koszalińskiego, jeszcze dopracowują wszystkie szczegóły, tak by wypełnić wszystkie założenia, a jednocześnie spełnić oczekiwania potencjalnych zawodników i kibiców. Jeśli checie być na bieżąco śledźcie profil na Facebooku.
Bardzo się cieszę się, że powstają inicjatywy, które szczególnie promują osoby, które dopiero chcą rozpocząć swoją przygodę z motosportem.
[…] AUTOSLALOM – nowa dyscyplina motorsportu w Polsce […]
Witam serdecznie!! Chciałbym was zachęcić do zapoznania się z sklepem internetowym Voida, który zajmuje się sprzedażą opon. Pozdrawiam!!!!
https://www.voida.pl/?ref=adwords&gclid=EAIaIQobChMIpZCqu7Cv7gIVl7d3Ch2v7QmKEAAYASAAEgL7x_D_BwE