MotoTato
Motoryzacja widziana okiem rodzica

Automat czy manual? Odwieczny dylemat kierowców

Rozmowy na temat skrzyń biegów wyglądają wśród kierowców najczęściej podobnie. Ten, kto jeździ manualem mówi, że to najlepsza opcja i nigdy się nie przesiądzie na automat. Ten, kto jeździ z automatyczną skrzynią biegów mówi, że już nigdy nie wróci do manualnej. To kto ma rację? Która skrzynia jest bardziej przyjazna kierowcom? Automat czy manual – oto jest pytanie.

Moje doświadczenia

Zazwyczaj swoją karierę za kierownicą zaczynamy od auta z manualną skrzynią biegów. Potem z biegiem czasu zdarza nam się stanąć przed wyborem – A może jednak automat? Przyzwyczajeni jednak do manuala, zazwyczaj nie mamy potrzeby zmieniać tego, z czego jesteśmy zadowoleni. Wedle zasady – lepsze jest wrogiem dobrego. I tak było w moim przypadku. Wszystkie moje prywatne samochody posiadałem z manualem, aż do czasu kiedy zacząłem testować nowe auta. A tam w większości, każda topowa wersja miała skrzynię automatyczną. No i… przekonałem się, że dzisiejsze automaty to jednak o wiele większa wygoda i bezpieczeństwo. Owszem, to także większe ryzyko awarii i droższe koszty eksploatacji, ale korzyści wg mnie i tak są większe od ryzyka związanego z ich użytkowaniem.

automat czy manual

Automat czy manual – co radzą specjaliści

Skrzynia biegów ma duży wpływ na charakter samochodu i decyzja, którą wybrać, jest jedną z najważniejszych podczas konfigurowania pojazdu. Wybór pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią często oparty jest na stereotypach. Preferencje kierowców różnią się od siebie w zależności od regionu. Europa jest jednym z niewielu rynków na świecie, na których masowo wykorzystywane są manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii czy Australii zdecydowanie bardziej popularne są przekładnie automatyczne. Tam nikt nie zadaje sobie pytania automat czy manual. Na czym zatem polegają najważniejsze różnice między jedną a drugą skrzynią i jak przekładają się na eksploatację samochodu?

Zalety i wady na przykładzie DSG

Największą zaletą przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu, a także niższa waga pojazdu. Do głównych zalet skrzyń automatycznych należy przede wszystkim wygoda, zwłaszcza podczas jazdy w mieście czy stania w korku. Auto z automatyczną przekładnią pozwala maksymalnie skupić się na samym prowadzeniu i nie wymaga koncentrowania się na dodatkowej czynności, jaką jest zmiana biegów. Automat jest również łaskawy dla niewprawionych kierowców i chroni silnik przed ich błędami. Zwolennicy ręcznej zmiany biegów cenią sobie możliwość lepszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy. Amatorzy automatów doceniają wygodę i niskie spalanie paliwa. Czy emocje z jazdy zarezerwowane są zatem tylko dla posiadaczy samochodów z manualną przekładnią? Kompromisem może być skrzynia dwusprzęgłowa, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów.

Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

DSG (Direct Shift Gearbox – nazwa w nomenklaturze koncernu Volkswagena) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła – dla biegów nieparzystych i parzystych. Zmiana odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce – gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

skrzynia automatyczna

Wyższe zużycie paliwa to mit

Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na swoją budowę, różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, wyprzedzają ręczne przekładnie w kwestii oszczędzania paliwa oraz dynamiki. Podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Dodatkowo dla najniższego możliwego spalania można wybrać tryb ECO – skrzynia dostosuje zmianę biegów i utrzyma silnik w najbardziej optymalnym zakresie momentu obrotowego, zapewniając niskie zużycie paliwa i lepszą wydajność.

Bezcenny komfort

Amatorzy sportowych doznań cenią sobie umiejętną pracę sprzęgłem podczas zmiany biegów i precyzyjne równoważenie prędkości obrotowej silnika podczas redukcji. Nowoczesne skrzynie DSG oferują dynamikę i płynne działanie o wiele szybsze, niż w przypadku ręcznej zmiany biegów nawet przez najlepszego kierowcę. Idealnie dopasowana prędkość obrotowa pomaga również obniżyć poziom hałasu w kabinie i zminimalizować drgania. Wygoda, brak obsługi sprzęgła i duża swoboda wyboru trybów jazdy w pełni rekompensują wyższą cenę samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie.

No i co wybrać – automat czy manual?

Planując zakup samochodu, wybór skrzyni biegów jest jednym z podstawowoych kryteriów wyszukiwania. Ja osobiście, pomimo wcześniejszych zachwytów nad manualem przekonałem się do automatów. Dlaczego? Bo obecnie montowane, dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne są superszybkie, bardzo dynamiczne i pomagają oszczędzać paliwo. A do tego są bezpieczniejsze od manualnych skrzyń z jednego prostego powodu. Nie zajmujemy się zmianą biegów podczas jazdy i cały czas trzymamy dwie ręce na kierownicy. Jak istotne jest to np. podczas manewru wyprzedzania, nie muszę chyba nikogo przekonywać.

Materiał źródłowy: Skoda

8 Komentarze
  1. Motoprzyjaciel - napisał

    Wraz z wiekiem rośnie zapotrzebowanie na komfort i wygodę. Nowe auto wybiorę z automatyczną skrzynią, wystarczy dbać – zmieniać olej by długo służyła, oczywiście plus czytanie recenzji i uwag praktyków dotyczących konkretnej skrzyni biegów.

  2. Adam - napisał

    Gdyby automat był tak super to w sporcie by królował a tak nie jest. Największe ciezarowki w usa dalej sa na skrzyniach manualnych i to bez sychronizatorów co zwieksza ich bezawaryjnosc.

    1. mototato - napisał

      Do sportowej jazdy i czystej frajdy wybrałbym manual. Tylko on pozwala w pełni wyszaleć się za kólkiem i poczuć pełną jedność z prowadzonym autem. Jesli chodzi zaś o codzienne użytkowanie to wygrywa automat z racji wygody i przyjemniejszej charakterystyki prowadzenia. A i jest troche bezpieczniejszy, bo nie skupiamy się na szukaniu odpowiednich przełożeń tylko skupiamy się na drodze.

  3. Kot - napisał

    Nie porównuj ciężarówki czy sportowego bolidu do zwykłego auta. Bo to śmieszne.

  4. Park - napisał

    „gówno prawda ” -Dzisiejsze skrzynie DSG to zlepek możliwości inżynierów pod baczną kontrolą księgowych.
    Samochody mają jechać do przodu i tyłu, czas reakcji skrzyni to rola trzecioplanowa. Osiągi zaduszone ekoteroryzmem .

  5. mad-cars - napisał

    Sam jeżdżę od jakiegoś czasu automatem i wiem, że może się niektórym narażę, ale nie zamieniłbym się, zwłaszcza jeśli chodzi o jazdę po mieście. Inną sprawą są koszty i ew. naprawy no ale coś za coś 😉

  6. milyPiotr - napisał

    Chcesz cieszyć się jazdą automatem? Po pierwsze przed kupnem auta sprawdź jaką ma skrzynię, typowe usterki, awaryjność. Odradzam kupno aut z awaryjnymi typami skrzyń, przykład pierwsze DSG. Po drugie bardzo dobrze sprawdź stan auta, skrzyni. Warto poszukać w internecie i poczytać jak to zrobić. Po trzecie jak ktoś przy przebiegu 200 tyś. ci mówi, że olej w skrzyni nie był wymieniany ani razu bo serwis nie zaleca wymiany to od razu daj sobie spokój z takim autem. Olej w skrzyni się wymienia co 60 – 90 tyś. w zależności od rodzaju skrzyni. Ja jeżdżę automatami ponad 15 lat i nie zamienię na manual.

  7. leasing samochodu dostawczego - napisał

    A co sądzicie o leasingu? Właśnie sama myślę o tym by postawić na takie rozwiązanie, dodatkowo też mam już na oku świetną ofertę, więc może to będzie dobry wybór

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Akceptuj Czytaj więcej