zimowy poradnik dla kierowców

Nie daj zaskoczyć się zimie, czyli zimowy poradnik dla kierowców

Jako kierowcy nie chcemy i nie lubimy być zaskakiwani nagłymi sytuacjami na drodze czy szybko zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi. O ile nie mamy wpływu na te pierwsze, o tyle do zapowiedzianych zmian warunków atmosferycznych, my – kierowcy, możemy się dobrze przygotować. Mimo, że zima nie daje nam się jeszcze we znaki,  warto przypomnieć, że już powinniśmy być przygotowani na jej „nagłe” przyjście. Zatem, nie daj zaskoczyć się zimie. Ten krótki, zimowy poradnik dla kierowców(bez zabędnego zanudzania) przekaże wam najważniejsze i najbardziej praktyczne aspekty przygotowań do tej najtrudniejszej dla kierowców pory roku.

Opony

Kluczowym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy w warunkach zimowych mają opony. Tak naprawdę to jedyna część auta, która łączy nasz pojazd z powierzchnią po której się poruszamy. Dlatego odpowiednia przyczepność jest bardzo istotnym elementem. Jeszcze paręnaście lat temu kierowców, którzy zmieniali opony na zimowe było jak na lekarstwo. Jednak stale wzrastająca liczba aut, większa świadomość społeczeństwa oraz szereg testów i badań ukazujących różnice w zachowaniu pojazdów na letnim oraz zimowym ogumieniu zmieniły te nawyki. Dlaczego lepiej zainwestować w nowe opony pisałem już wcześniej TUTAJ.

zimowy poradnik dla kierowców

Jakie opony zatem wybrać?

Zazwyczaj na każdą inwestycję zakładamy jakiś budżet. Jako że jest to inwestycja w bezpieczeństwo, nasze jak i naszych bliskich, nie powinniśmy na tym oszczędzać.  Droga hamowania na śliskiej nawierzchni może być krótsza nawet o połowę niż na oponach letnich. Wybierzmy zatem opony markowe, niekoniecznie najdroższych producentów, ale takich którzy istnieją dłuższy czas na rynku i szczycą się długoletnim doświadczeniem. Wystrzegajmy się najtańszych produktów, gdyż często nie spełniają nawet podstawowych norm bezpieczeństwa.  Rozmiar opony dobierzmy adekwatnie do wielkości i mocy naszego pojazdu. Warto zainwestować także w osobny komplet felg, by co roku nie było konieczności ich zdejmowania i zakładania, co zwiększa tylko szanse na mechaniczne uszkodzenia. Warto pamiętać także, aby nie czekać ze zmianą opon do pierwszego śniegu, gdyż po pierwsze utkniemy w gigantycznych kolejkach do warsztatów, a po drugie już w temperaturach poniżej +8 stopni opony letnie tracą swoje właściwości. Zmiana opon na zimowe to także zwiększenie komfortu jazdy naszym pojazdem, gdyż opony te są wykonane z dużo miększej mieszanki niż opony letnie. Na polskich, przeciętnej jakości drogach, to niewątpliwa duża zaleta.

zimowy poradnik dla kierowców

Akumulator

Pisząc ten zimowy poradnik dla kierowców nie mogłem nie wspomnieć o akumulatorze. Warto sprawdzić stan akumulatora jeszcze przed nadejściem pierwszych mrozów, gdyż jego niesprawność odczujemy bardzo dotkliwie. Nie odpalimy pojazdu i nie pojedziemy do pracy, szkoły czy na wyczekiwane, zimowe ferie. Doraźnie możemy posiłkować się odpalaniem auta na przysłowiowe kable, ale to tylko prowizoryczne leczenie objawów a nie usuwanie przyczyn problemu. Pierwszym sygnałem, że akumulator niedomaga jest coraz dłuższe kręcenie rozrusznika podczas odpalania. Warto wtedy zmierzyć  stan jego naładowania i w razie konieczności podładować. Jest sporo urządzeń umożliwiających ładowanie akumulatora ale zaznaczmy, że najkorzystniej jest ładować go jak najmniejszym prądem, gdyż wtedy wytrzyma  nam najdłużej. Takie ładowanie trwa nawet 12h, ale korzyści są oczywiste. Gdy mimo tego akumulator dalej słabo działa powinniśmy wymienić go na nowy. I tu podobnie jak w przypadku oponach, skupmy się jedynie na markach z doświadczeniem,  istniejących już dłuższy czas na rynku. Dodajmy, że wpływ na żywotność akumulatora ma także permanentna jazda w stanie niedoładowania np. na krótkich trasach oraz używanie odbiorników z dużym poborem prądu, np. wbudowane, niefabryczne car-audio z  dodatkowymi wzmacniaczami, podgrzewanie foteli czy dodatkowe oświetlenie, itp.

 

Szyby i wilgoć w aucie

Często się zdarza, że w okresie jesienno-zimowym szyby w naszym aucie mocno parują. Odpowiada za to wilgoć w aucie. Jeżeli  dodać do tego ujemne temperatury to mamy zapewnione skrobanie szyb zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz auta. Zatem, aby temu zapobiec warto je  dobrze umyć, a przede wszystkim odtłuścić (nawet zwykłym płynem do mycia naczyń). Można zastosować też popularne środki zwane antyparą. Powodują one znaczne zmniejszenie tej dolegliwości, ale także poprawiają widoczność. Na szybę czołową można też zaaplikować tzw. „niewidzialną wycieraczkę”, która odpycha cząsteczki wody w trakcie jazdy a w czasie mrozów sprawia, że szyba staje się mniej narażona na szron. Czasem problem jest bardziej złożony bo woda, a tym samym wilgoć, może np. dostawać się do wnętrza auta poprzez nieszczelne drzwi, pokrywę bagażnika czy tylne lampy. Wtedy te zabiegi na nic się zdadzą. W takiej sytuacji trzeba wyeliminować tego usterki związane z brakiem szczelności. Dostępne są także osłony na przednią szybę oraz pokrowce na wycieraczki, dostępne w przystępnej cenie niemal w każdym hipermarkecie budowlanym czy spożywczym.

zimowy poradnik dla kierowców

Skrobaczki i wycieraczki

Kiedy odśnieżanie szyby wiąże się także z koniecznością jej skrobania, to polecamy korzystać ze skrobaczek z mosiężną końcówką, a nie z najtańszych skrobaczek plastikowych.  Dlaczego? Sam plastik jest bardziej miękki  niż szyba więc jej nie porysuje ale wystarczy, że między nią a szybę dostanie się kamyk i szpecące rysy na szybie mamy gwarantowane. Używając skrobaczki z mosiężną końcówką unikniemy takiej sytuacji.  Trzeba także pamiętać, aby nie używać wycieraczek na zmrożonej szybie ponieważ sama nie poradzi sobie ze szronem, a po kontakcie z chropowatą i twardą powierzchnią znacząco zmniejszymy życie gumowego pióra. Dobrym rozwiązaniem są także odmrażacze w spreju lub płynie. Wystarczy spryskać szybę i po chwili możemy cieszyć się czystą powierzchnią.

zimowy poradnik dla kierowców

Uszczelki i zamki

Zdarzyło się wam kiedyś nie móc otworzyć drzwi pojazdu po mroźnej nocy? To możliwe jeśli wcześniej między uszczelki w drzwiach dostała się woda lub duże ilości wilgoci. Aby uniknąć takich sytuacji można posmarować uszczelki specjalnymi środkami zapobiegającym ich przymarzaniu. Możecie posłużyć się także wazeliną techniczną. Doraźnie możemy podgrzać kluczyk zapalniczką i po paru próbach powinno udać się otworzyć drzwi samochodu. Lepiej jednak zawczasu użyć specjalny środek do wypierania wody i smarowania zamków aby nie mieć takich bolączek w przyszłości.

Zimowy poradnik dla kierowców, czyli ostrożność ponad wszystko

Nawet jeżeli nasze auto przygotujemy do nadejścia zimy najlepiej jak potrafimy, to nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Warto być uczulonym na to, co może nas spotkać zimą na drogach. Łatwiej jest nam się dostosować do warunków które widzimy gołym okiem bo mgła, mokra nawierzchnia, tudzież padający śnieg wpływają na naszą wyobraźnię. Najgroźniejsze jest jednak to czego nie widać. Gdy temperatura zejdzie w okolice 3-4 stopni trzeba już wzmożyć swoją czujność. Miejscowe, przygruntowe przymrozki czy zdradliwa gołoledź  powodują, że sytuacja na drodze może zmieniać się bardzo dynamicznie.  Jedni kochają zimę, dla innych jest złem koniecznym. Dla wszystkich mamy jednak te same rady. Przygotujcie swój pojazd, jeździjcie rozważnie i byle do wiosny 🙂

zimowy poradnik dla kierowców

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *