Test Toyota Land Cruiser – Rodzinny krążownik wagi ciężkiej

Nie ma na świecie zbyt wielu modeli samochodów, tak bardzo rozpoznawalnych jak tytułowa Toyota Land Cruiser. Seryjnie produkowana jest ona już od 1955r. Fenomen tego pojazdu polega prawdopodobnie na tym, że, przy zachowaniu znakomitych właściwości terenowych, inżynierowie z generacji na generację polepszali codzienną użyteczność oraz wyposażenie mające wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. Poskutkowało to tym, że w najnowszej wersji otrzymaliśmy niezwykle komfortowe auto, o charakterystycznej stylistyce, a jednocześnie nie tracące nic ze swoich legendarnych właściwości terenowych oraz niezawodności. Właśnie dlatego z powodzeniem Land Cruiser wykorzystywany jest od piaszczystych pustyń Afryki, poprzez południowoamerykańskie lasy deszczowe, aż po zmrożone lodowce Arktyki.

Terenowo

Skoro wywołaliśmy wilka z lasu to zacznijmy o tym jak najnowsza wersja Land Cruisera sprawuje się w swoim żywiole, czyli w terenie. Dzięki m.in.ramowej konstrukcji, wysokich wartości prześwitu i kątów natarcia oraz zastosowaniu najnowszych technologii radzi w nim sobie doskonale. Trzeba nieskromnie powiedzieć – dokładnie tak jak się od niego tego oczekiwało. W pokonywaniu terenowych wyzwań sprzymierzeńcami są m.in. układ zmiennej sztywności stabilizatorów (KDSS), który zapewnia znakomitą przyczepność podczas jazdy off-roadowej. W terenie system dopuszcza większy skok pionowy kół, dzięki czemu przylegają one ściśle do podłoża. System zmiennej charakterystyki napędu (Multi-terrain Select) wraz z systemem kontroli trakcji są automatycznie modyfikowane w zależności od warunków w terenie, zapewniając maksymalną kontrolę nad pojazdem. Do wyboru mamy tu jeden z pięciu trybów: „skały”, „skały i szutry”, „muldy”, „kamienie”, „błoto i piasek”. Zatem, w każdej sytuacji to auto doskonale sobie poradzi. Poruszając się po stromych powierzchniach, kierowca w każdej chwili może sprawdzić, jaki jest przechył nadwozia. Monitor pokazujący kąt przechyłu nadwozia zwie się Body Angle Display. Wielofunkcyjny wyświetlacz pokazuje kierowcy dokładne położenie pojazdu względem podłoża. Jazda terenowa często wiąże się także ze stromymi podjazdami. Land Cruiser doskonale radzi sobie w takich sytuacjach, z łatwością pokonując wzniesienia o kącie nachylenia dochodzącym nawet do 42 stopni. Wszystko to wystarczy by czuć się w Land Cruiserze nadzwyczaj pewnie i bezpiecznie.

Na prostej

Na własnej skórze sprawdziliśmy, że muskularnej i wzbudzającej respekt sylwetce oprzeć się nie jest w stanie nawet sama matka natura, a tym bardziej szerokie, gładkie i utwardzone drogi. Biorąc pod uwagę to, że zbudowany jest na ramie, zapewnia komfort na niespotykanym poziomie. Prawdę mówiąc to najwygodniejsze auto tego typu, jakim miałem okazję jak dotąd podróżować. Komfortu dopełniają bardzo wygodne fotele i wysokiej jakości, miękka skóra w pięknym, beżowym umaszczeniu(opcja). Posiadają one funkcje zarówno ogrzewania jak i wentylowania. Dodajmy, że podgrzewana jest także tylna kanapa. Doskonałą widoczność zapewnia wysoka pozycja za kierownicą. W codziennej eksploatacji przydatne okazuje się z pozoru błaha funkcjonalność, czyli niezależnie uchylana tylna szyba. Z racji tego, że dostęp do przestrzeni bagażowej odbywa się za pomocą otwieranych w prawo szerokich drzwi, na ciasnych, miejskich parkingach rozwiązanie to okazuje się bardzo wskazane. Dodatkowo, wzorem poprzednich dwóch generacji zrezygnowano z umieszczenia koła zapasowego na tylnych drzwiach, co dodatkowo ograniczałoby widoczność. Jest ono podwieszone pod podwoziem zabierając nieco z rasowego wyglądu, ale dodając praktyczności.

Silnik

W testowanej wersji mieliśmy do czynienia z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra i mocy 177 KM oraz 450 Nm(dla 6-biegowej skrzyni automatycznej). O dziwo dla skrzyni manualnej moment obrotowy wynosi już „tylko” 420Nm. Wbrew współczesnym trendom silnik wraz osprzętem nie jest szczelnie zasłonięty plastikami, a po otwarciu maski sporo elementów jest na wyciągnięcie ręki. Uznajemy to jako plus i nawiązanie do rasowych terenówek, gdzie szybki dostęp do silnika w terenie jest wręcz niezbędny. Jeśli jednak chodzi o jednostki napędowe to temat szybko się kończy, bo nie mamy tu innego wyboru. O ile w terenie, dzięki wystarczającej mocy i sporemu momentowi napędowemu sprawdza się on znakomicie, o tyle przy większych prędkościach niestety tej mocy brakuje. Odczuwalne było to przede wszystkim podczas wyprzedzania, przy prędkościach powyżej 90km/h. Wnioski? Na autostradach i drogach ekspresowych pokonując kolejne kilometry ze stałą prędkością nie odczujemy w żaden sposób deficytu mocy, natomiast na drogach poza miastami gdzie często korzystamy z manewru wyprzedzania może to być utrudnienie. Z drugiej strony nie ma się co dziwić, gdyż masa tego pojazdu przekracza 2300 Kg, a do tego współczynnik oporu powietrza jest daleki od tych znanych z pojazdów osobowych, co wpływać powinno także na spalanie. A ono, mówiąc po krótce, przyjemnie nas zaskoczyło. Średnio wyniosło około 12l/100km

Wnętrze i wyposażenie

Jasne, ekskluzywnie prezentujące się wnętrze, jest przyjemne zarówno dla oka jak i w dotyku. Od razu widać wysoką jakość zastosowanych materiałów. Na uwagę zwracają także mięciutkie niczym pluszowy miś, obicia osłon przeciwsłonecznych. Nie spotkaliśmy się z tak znakomitym wykończeniem tego elementu jeszcze w żadnym aucie. Równie przyjemna w dotyku jest gruba, skórzana kierownica, która w zimowe dni może zamiast rękawiczek przyjemnie podgrzewać dłonie kierowcy 🙂 Z kolei w tunelu środkowym, tuż pod podłokietnikiem mamy do dyspozycji bardzo duży, chłodzony schowek. Prawdę mówiąc wygląda ona jak mini-lodówka, a przyda się z pewnością podczas letnich wojaży. Pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji panel sterowania umożliwiający dostosowanie temperatury, siły nawiewu czy włączenie podgrzewania kanapy dla każdego pasażera z osobna. Nie brakuje tu także nowoczesnych systemów jak m.in. 4 kamery systemu Multi-Terrain Monitor. System ten wyświetlając widok 360 stopni pozwala monitorować drogę wokół pojazdu, aby uniknąć potencjalnego niebezpieczeństwa. Wizerunek nowoczesności psuje nieco archaiczny sposób ustawiania godziny, rodem z elektronicznych zegarków z lat 90-tych. Nie zmienia to faktu, że jest to rozwiązanie ekstremalnie proste i skuteczne. Także przestrzeń pasażerska pozwala na znakomite warunki podróżowania. Dodajmy, dla nawet 7 osób. W tylnej części pojazdu, w podłodze bagażnika ukryte się 2 pełnowymiarowe fotele, które dość łatwo można złożyć lub rozłożyć nie używając żadnej siły, gdyż wszystko odbywa się w pełni automatycznie. Bagażnik w tym trybie przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń, wynosi ledwie 104 litry, zaś po ich złożeniu osiąga wartość 553 litry. Dla wersji 5 osobowej, z racji braku dodatkowych foteli wygospodarowano jeszcze więcej miejsca na bagaże, a mianowicie 621 litrów.

Podsumowanie

Ceny nowego Land Cruisera rozpoczynają się od 189 tys. złotych z wyposażeniem w wersji Prado za wersję 3-drzwiową oraz manualną skrzynią biegów. Zdecydowanie praktyczniejsza wersja 5-drzwiowa jest o 10 tys. zł droższa. Tyle samo kosztuje doposażenie auta w automatyczną skrzynię biegów. Po drodze mamy jeszcze poziomy wyposażenia: Premium, Invincible oraz Executive, co dla najwyższego wariantu, po dodaniu opcjonalnych systemów winduje cenę do ponad 300tys. A to już potrafi zmrozić, a nawet zamrozić portfel potencjalnego kupca. Jednak dla wielu na tą „żywą” legendę, warto wydać każde pieniądze. Największą bolączką jednak wg mnie jest brak możliwości wyboru innej, mocniejszej jednostki napędowej. Wtedy mielibyśmy auto kompletne. Nie zmienia to faktu , że jest ono komfortowe, pojemne i przede wszystkim wyznaczające standardy terenowych umiejętności przy zachowaniu „cywilnych” udogodnień znanych z luksusowych SUV-ów klasy premium.

W pigułce

Ocena najważniejszych elementów, które (wg mnie) powinny cechować dobre auta rodzinne.

Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdziesz TUTAJ

 

         Wygoda podróżowania

Bezpieczeństwo

               Osiągi

          Komfort tylnego rzędu

Bagażnik

         Uniwersalność

               Ekonomia

     Test ŁOSOSIA (150s.)

              Zużycie paliwa&EKO

         Emocje z jazdy

Łącznie 32/50

Ranking

  1. Toyota Land Cruiser 32 pkt.
  2. Mitsubishi ASX          31 pkt

 

Pełna galeria:

10 thoughts on “Test Toyota Land Cruiser – Rodzinny krążownik wagi ciężkiej

    1. Panie Radosławie, dokładnie tak jak Pan pisze. To pojazd od jeżdżenia po przysłowiowe bułki do sklepu, a jednocześnie dotrze nim Pan w miejsca gdzie dzisiejsze SUV-y mogłyby tylko pomarzyć☺

  1. Bardzo ciekawy i wyczerpujący artykuł. Szukałem w całym internecie tych wszystkich informacji ponieważ planuje zakup Land Cruisera…. teraz już wszystko mi się powoli klaruje 🙂 Pozdrawiam serdecznie

  2. Fajny artykuł. Samochód w sam raz na rodzinne wycieczki trekkingowe. Pamiętam odcinek Top Geara o wyprawie na biegun północny z Toyotą w roli głównej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *