Test Seata Alhambra

Test Seata Alhambra – przyjaciel dużej rodziny

Czy tradycyjne minivany pomału będą odchodzić do lamusa? Czy wszechobecne SUV-y i Crossovery szturmem zdobywające serca klientów, wyprą tę opatrzoną formę dla aut rodzinnych? Wreszcie, czy popularne niegdyś minivany będziemy niebawem oglądać jedynie w muzeum jako relikt minionej epoki? Test Seata Alhambra odpowie wam na wszystkie te pytania.

Nie tak prędko

Test Seata Alhambra udowadnia, że mimo zawirowań na rynku, rodziny potrzebujące przestrzeni nieprędko przesiądą się z wygodnych i praktycznych, choć często pudełkowych VAN-ów. Właśnie owa „pudełkowatość” jest ich największą zaletą, bo dzięki temu miażdżą konkurencyjne segmenty przestrzenią w środku. Wygoda zajmowania miejsca, wysoka pozycja z kierownicą, przepastna przestrzeń nad głowami oraz nogi, wydzielone osobne fotele dla każdego pasażera, uchwyty ISOFIX na wszystkich fotelach oraz pełnowymiarowe 7 miejsc dla naprawdę dużych rodzin. To atuty, którym nie oprze się żadna rodzina. Ponadto w testowanym Seacie, każdy z tych foteli posiada 3 punktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, funkcję przesuwania wzdłuż osi pojazdu oraz regulację zagłówków. Jedym słowem – funkcjonalność ponad wszystko.

Test Seata Alhambra

Design

Co można powiedzieć patrząc na Alhambrę? Że jest piękna i urodziwa? Raczej nie. Po prostu kawał solidnej konstrukcji w foremnym opakowaniu. Doskonałym pomysłem są szerokie, elektrycznie rozsuwane, tylne drzwi. Nie dość, że znacznie poprawiają komfort zajmowania miejsc w kabinie, to dodatkowo nie musimy się martwić o to, że nasi milusińscy uszkodzą drzwi sąsiedniego auta. Trzecią korzyścią jest to, że każdy dzieciak z największą radością chce otwierać i zamykać te drzwi. Tradycyjne linie nadwozia niewiele się tu zmieniły od wielu lat. Oczywiście są bardziej opływowe, nowoczesne. Co innego jeśli chodzi o technologię. Tu Seat Alhambra czerpie garściami z dobrodziejstw przynależności do grupy VAG.

Technologie

Sprawdzony silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM sparowany z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią DSG to najrozsądniejsze połączenie. Zapewnia ono dobre(jak na minivana) osiągi, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. W moim przypadku, w cyklu mieszanym było to 7,5l/100km. Przyśpieszenie do „setki” w tej konfiguracji to 10,3 s.

Jeśli chodzi o wygodę to bardzo komfortowe są wszystkie fotele, niezależnie od miejsca które zajmiemy. Do tego wysoka pozycja wszystkich siedzisk, spodoba się zarówno kierowcy oraz młodym pasażerom, którzy mogą podziwiać świat z lepszej perspektywy ?. Co ważne, możemy doposażyć naszego Seata Alhambrę w foteliki dziecięce zintegrowane na zewnętrznych fotelach w drugim rzędzie siedzeń. Nie musimy wtedy posiadać własnego siedziska. Mowa oczywiście o nieco starszych dzieciach i wzroście powyżej 150cm. Natomiast fotel pasażera może zostać złożony i pełnić funkcję stolika. Idealna opcja na relaks i posiłek podczas rodzinnej wycieczki.

Funkcjonalność i bezpieczeństwo

Tu tkwi ogromna zaleta wszystkich minivanów, a zatem i Alhambry. Mnóstwo schowków, w tym te umiejscowione w podłodze, na desce rozdzielczej czy w podsufitce. Ponadto, po złożeniu opcjonalnych, tylnych foteli do dyspozycji jest ponadprzeciętna powierzchnia bagażowa, wynosząca aż 955 litrów.

Dzięki trójstrefowej klimatyzacji, osobno dla lewej jak i prawej strony oraz tylnej części pojazdu możemy regulować temperaturę oraz siłę nawiewu. Również za pomocą osobnego panelu w tylnej części tunelu środkowego. Alhambra ma 7 poduszek powietrznych w standardzie, a w opcji rozszerzonej – nawet 9. W testach zderzeniowych, w chwili swojego rynkowego debiutu, zdobyła najwyższą notę 5 gwiazdek. Ponadto Alhambrę możemy wyposażyć w system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, system monitorowania martwego pola, czujniki parkowania z przodu i z tyłu z optycznym systemem parkowania oraz kamerę cofania.

Wrażenia z jazdy

To co daje o sobie znać podczas jazdy to masa pojazdu oraz jego wyższy środek ciężkości. Na zakrętach Seat Alhambra wyczuwalnie się przechyla, a przy hamowaniu trzeba dość mocno dociskać pedał hamulca aby zatrzymać auto. Ale to raczej kwestia przyzwyczajenia. Dynamika dwulitrowego diesla jest w zupełności wystarczająca. W skrzyni DSG jest jeszcze opcja (S)port, która specjalnie dynamiki nie dodaje, jednak w trasie poza miastem, utrzymywanie wyższych obrotów przydaje się podczas wyprzedzania. Test Seata Alhambra pokazał, że zawieszenie zestrojone jest tak, jak można się było domyślać. Czyli na bezstresowe, komfortowe połykanie kolejnych kilometrów dróg.

Podsumowanie

Ceny Seata Alhambry dla klientów indywidualnych zaczynają się aktualnie od 99 600 zł za wersję Reference, a kończą na 154 500zł za wersję FR-Line. Co ciekawe, w ofercie są tylko 2 silniki i obydwa o tej samej mocy – 150 KM. Z tym, że jeden to benzyniak o pojemności 1,5 l., a drugi diesel 2.0.

Test Seata Alhambra

Test Seata Alhambra udowadnia, że mimo iż minivany, kosztem SUV-ów, stopniowo tracą na konkurencyjności, to zawsze będzie grupa osób, dla których takie auto będzie jedynym słusznym rozwiązaniem. Tak, aby podróżować nawet z pięciorgiem dzieci, w niezwykle komfortowych warunkach, z dużą ilością bagażu, jednocześnie zapewniając maksimum bezpieczeństwa i radości ze spędzania czasu w swoim towarzystwie. Dzięki osobnym fotelom nikt nie powinien narzekać tu na zbyt małą przestrzeń osobistą. A rodzice doskonale wiedzą, jak czasem mali pasażerowie przepychający się z tyłu, potrafią uprzykrzyć każdą podróż 🙂 Dla nich Alhambra będzie wyborem wręcz idealnym.

Test Seata Alhambra

Test Seata Alhambra w pigułce

Poniżej ocena najważniejszych elementów, które wg mnie powinny cechować najlepsze auta rodzinne.

Dokładne zasady testowania i szczegóły ocenianych parametrów znajdują się TUTAJ.

Wygoda podróżowania

Bezpieczeństwo

Osiągi

Komfort tylnego rzędu

Bagażnik

Uniwersalność

Ekonomia

Test ŁOSOSIA (118 s.)

Zużycie paliwa&EKOLOGIA

Emocje z jazdy

Łącznie 37/50 pkt.

Ranking aut rodzinnych wg Mototato

  1. Skoda Superb Sportline 43 pkt.
  2. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 40pkt.
  3. Seat Alhambra – 37 pkt.
  4. Nissan X-Trial 36 pkt.
  5. Mitsubishi Eclipse Cross 35 pkt.*
  6. Porsche Macan 35 pkt.
  7. Nowa Dacia Duster 34 pkt.
  8. Renault Grand Scenic 33 pkt.*
  9. Lexus NX 300h 33 pkt.
  10. Toyota Land Cruiser 33 pkt.
  11. Mitsubishi ASX 32 pkt.
  12. Infiniti QX30 31 pkt.
  13. Toyota C-HR 1,2 Turbo 30 pkt.
  14. Mitsubishi Outlander 29 pkt.
  15. Nissan NP300 Navara 27 pkt.

* w przypadku osiągniecia tej samej liczby punktów, kryterium decydującym o wyższej pozycji jest niższa cena.

Za udostępnienie pojazdu dziękuję Dealerowi SEAT Plichta w Gdańsku.

Pełna galeria Test Seata Alhambra :

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *