rowerzyści kontra kierowcy

Rowerzyści kontra kierowcy, czyli o ciekawej akcji Forda – „Podziel się drogą”

Coraz więcej osób korzysta z rowerów, naturalnym tego efektem jest rosnąca liczba drogowych spięć między kierowcami i rowerzystami w europejskich miastach. Chociaż infrastruktura zmusza użytkowników dróg do walki o przestrzeń, Ford wprowadza nową kampanię, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa. A przy okazji ograniczenie zanieczyszczenia atmosfery i korków. Rowerzyści kontra kierowcy to już nie marginalne zjawisko, a powszechna i codzienna symbioza pojazdów na 2 i 4 kółkach. Tylko, czy na pewno symbioza? A może bardziej w oczach jednych i drugich jest to pasożytnictwo?

Projekt Forda„Podziel się drogą”

ma na celu promowanie porozumienia między użytkownikami dróg. Akcentuje jednocześnie ideę firmy, zgodnie z którą umożliwienie bezpiecznego korzystania z rowerów większej liczbie osób.

  • „Podziel się drogą” promuje harmonię między kierowcą a rowerzystą w coraz bardziej zatłoczonych miastach. Skupia się na zmianach zachowań, które sprawią, że obszary miejskie staną się bezpieczniejsze, mniej zanieczyszczone i bardziej przejezdne.
  • „WheelSwap”, wykorzystujący wirtualną rzeczywistość, wzmaga empatię i rozładowuje antagonizmy
  • Badania pokazują, że uświadomienie i empatia są kluczem do zmiany zachowań; w ciągu dwóch tygodni doświadczenia 60% kierowców i rowerzystów zmieniło nawyki drogowe
  • Ford wprowadza technologię, która może wykrywać rowerzystów na drodze lub w pasie przydrożnym i włączyć automatyczne hamowanie samochodu, jeśli kolizja jest nieunikniona

Wirtualna rzeczywistość

Ford zaproponował wyjątkowe doświadczenie, wykorzystujące rzeczywistość wirtualną. „WheelSwap”. Umożliwia ona kierującym przekonanie się, jak bardzo uliczne cwaniactwo, zarówno rowerzystów jak i kierowców, może prowadzić do mrożących krew sytuacji i zagrożenia dla innych użytkowników dróg. Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani eksperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań.

W Europie jest 250 milionów rowerzystów, a jedna na dwanaście ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to kierowca roweru. Dzięki oczywistym korzyściom, jakie niesie jazda rowerami – dla zdrowia, czystości powietrza i przepustowości ulic, wiele miast aktywnie promuje ten środek transportu.

Ta kampania nie tylko zaprzęga do działania nowe technologie, ale także podkreśla potrzeby wspólnego szacunku i odpowiedzialności. Gdyby zarówno rowerzyści, jak i kierowcy poświęcili trochę więcej czasu na zrozumienie wzajemnych potrzeb, szybko zauważylibyśmy zmianę. Zmianę postaw i zachowań, co ostatecznie poprawiłoby bezpieczeństwo na drogach. Ford może odegrać ważną rolę w osiągnięciu tego celu”.

Strategia mobilności

Strategia Forda polega na dostarczaniu szerokiej gamy produktów i usług, które poprawiają wszystkie elementy systemu transportowego – pojazdy, infrastrukturę, łączność i usługi cyfrowe.  Aby w miastach przyszłości ludzie poruszali się swobodniej. Obejmuje to programy pilotażowe, takie jak car sharing i bike sharing, usługi transportu wahadłowego Chariot. Przeznaczone są dla mieszkańców miast, którzy mieszkają w trudniej dostępnych miejscach, gdzie transport publiczny nie jest rozwinięty.

„WheelSwap” pozwala kierowcom spojrzeć z punktu widzenia rowerzysty, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Rowerzyści mogą w innej wersji wczuć się w sytuację kierowców samochodów, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.

Badania

W początkowych badaniach w pięciu krajach europejskich wzięło udział ponad 1200 osób. Wśród nich Ci, którzy doświadczyli „WheelSwap”, o 70 procent wykazało większą empatię wobec użytkowników drogi „z przeciwnej strony barykady”. Ponadto 91 procent deklarowało zmianę swoich przyzwyczajeń na drodze, a dwa tygodnie po doświadczeniu „WheelSwap” 60 procent badanych rzeczywiście zmieniło swoje codzienne drogowe nawyki.

Ford wdraża doświadczenia wirtualnej rzeczywistości w swoim bezpłatnym programie szkoleniowym Driving Skills for Life dla kierowców w wieku 17-24 lat. Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 milionów dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – zajęć, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne. Ford udostępnia filmy „WheelSwap” na YouTube, gdzie można znaleźć również przydatne wskazówki, jak zachować bezpieczeństwo na drodze.

Rowerzyści kontra kierowcy

Nie ma skuteczniejszych sposobów zrozumienia cudzego punktu widzenia niż wejście w jego buty, lub w tym przypadku, pedałowanie jego rowerem. Empatia niesie ze sobą niezwykle silne emocje” – powiedział analityk zachowań Dan Berry, który pomógł opracować eksperyment.

Niedawno Ford wprowadził na rynek zupełnie nowego Focusa z systemem wykrywania rowerzystów znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wjechać na drogę przed pojazd. Układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i cyklistów automatycznie uruchamia hamulce, jeśli wykryje zagrożenie kolizją, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia.

rowerzyści kontra kierowcy

Pod tym linkiem znajduje się film dotyczący kampanii „Podziel się drogą”: https://youtu.be/Xic8W48LxUc

 

Źródło: FORD

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *